Трансформація іконографічного канону на прикладі українських маріологічних ікон типу “Одигітрія” XVIII–ХІХ століть
DOI:
https://doi.org/10.25128/2411-3271.19.2.26Ключові слова:
канон; мистецтво; іконографія; Богородиця; Одигітрія; ікона; стиль; жанрАнотація
У статті досліджено еволюцію канонічних принципів іконографічного канону. Автор орієнтувався на богородичні зразки українського національного церковного мистецтва XVIIІ−XІХ століть. Охарактеризовано основні іконографічні елементи маріологічної іконографії типу “одигітрія/дороговказниця”. Окреслено загальноприйняті у церквах візантійської традиції живописні тенденції, дотримання яких регламентовано мистецькою, богословською і літургійною практикою та окреслено межами канону. Висвітлено іконографічні образи Богородиці-Одигітрії в українській іконографічній церковній традиції у типологічному зв’язку з класичними, канонізованими офіційною церквою, зразками цього відомого сакрального сюжету. Одигітрія в українському культовому мистецтві – найпоширеніший, враховуючи ХХІ століття, іконографічний тип.
Посилання
Bychkov, V. V. (1997). Vyzantyiskaia estetyka [Byzantine aesthetics], Moscow: Art. (in Russian).
Bychkov, V. V. (2010). Еstetycheskaia aura bytia: Sovremennaia estetyka kak nauka i filosofyia iskusstva [Aesthetic Aura of Being: Modern Aesthetics as Science and Philosophy of Art], Moscow: IBA Publisher. (in Russian).
Wagner, G. K. (1987). Kanon i styl v drevnerusskom iskusstve [The canon and style in ancient Russian art], Moscow: Art. (in Russian).
Wagner, G. K. (1974). Problema zhanrov v drevne-russkom iskusstve [The problem of genres in ancient Russian art]. Moscow: Art. (in Russian).
Viper, B. (1970). Statii ob iskusstve [Articles about art]. Moscow: Art. (in Russian).
Vysotskaya, N. (1995). Ikanapis Belarusi XV–XVIII stahoddziaў [Iconography of Belarus in the 15th – 18th centuries]. Minsk: Belarus. (in Belarusian).
Zhaboryuk, A. (2015). Baroko: doba, liudyna, styl, khudozhnii svit [Baroque: day, man, style, art world]. Odesa: Astroprint. (in Ukrainian).
Zholtovsky, P. (1982). Maliunky Kyievo-Lavrskoi ikonopysnoi maisterni: Albom-kataloh [Drawings of the Kiev-Lavra Iconic Workshop: Album catalog]. Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian).
Cordis, G. (2013). Kharakter lіnіі v vyzantyiskoi іkonohrafіі [Line character in Byzantine iconography]. St. Petersburg: Kolomenskaya Versta. (in Russian).
Losev, A. F. (1973). On the concept of the artistic canon. Problema kanona v drevnem і srednevekovom іskusstve Azіі і Afrіkі: sbornik statei [The problem of the canon in ancient and medieval art in Asia and Africa: Collection of Articles], Moscow: Nauka. (in Russian).
Losev, A. F. (1964). Artistic canons as a problem of style Voprosу еstetіkі [Questions of aesthetics], Moscow. (in Russian).
Lotman, Y. M. (1973). The Canon as an Information Paradox Problema kanona v drevnem і srednevekovom іskusstve Azіі і Afrіkі [The Problem of the Canon in the Ancient and Medieval Art of Asia and Africa], Moscow: Nauka. (in Russian).
Ovsiichuk, V. (1991). Maistry ukrainskoho barokko [Masters of the Ukrainian Baroque]. Kiev: Naukova dumka. (in Ukrainian).
Stankevych, M. (2004). Avtentychnist mystetstva: pytannia teorii plastychnykh mystetstv. Vybrani pytannia [Authenticity of the arts: questions of the theory of plastic arts. Selected questions]. Lviv: Union of Critics and Art Historians. (in Ukrainian).
Stepovyk, D. V. (2013). Nova ukrainska ikona XX i pochatku XXI stolit: Tradytsiina ikonohrafiia ta nova stylistyka [The new Ukrainian icon of the XX and the beginning of the XXI centuries: Traditional iconography and new stylistics]. Lviv: Misioner. (in Ukrainian).