РОЛЬ ОРНАМЕНТУ В СТИЛІСТИЧНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ СТАНКОВОГО ТВОРУ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА УКРАЇНИ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Іryna Tyutyunnyk Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Ukraine

Ключові слова:

орнамент, ритм, декоративізм, естетизація, фольклоризм, необароковість

Анотація

У статті охарактеризовано варіативність трактування орнаментальних форм у вітчизняних станкових роботах. Показано, що в період модерну візерунок виступав засобом зближення декоративного та образотворчого мистецтва. У творчості авангардистів принципи національного орнаментування служили засобом формальної мови в сюжетному творі. В період нонконформізму візерунок був способом освоєння української традиційності. Простежено, що в сучасному професійному живописі автентичний орнамент сприймається як ознака етнохудожнього мислення, засіб естетизації станкового твору.

Біографія автора

Іryna Tyutyunnyk, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри образотворчого мистецтва, дизайну та методики їх навчання

Посилання

Avramenko, O. (2006). Terezy doli Viktora Zaretskoho [Viktor Zaretskyi’s destiny balance], AMU Contemporary art problems Institute, Kyiv, Intertekhnolohiia. (in Ukrainian).

Velychko, D. O. (2015). National ornament role as an escape from the “torn” time destruction, Yuvilei NAOMA shliakhy rozvytku Ukrainskoho mystetstvoznavstva [NАОМА Anniversary : Ukrainian study of art ways of development], Speaking notes and materials of Interuniversity scientific conference for young scholars, doctoral candidates and students, May 21, 2015, pp. 5–6. (in Ukrainian).

Honchar, K. (2013). Points of coincidence of figural folklore and contemporary art in a new form of art representation, MIST : Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia : zb. nauk. pr. z mystetstvoznav. i kulturolohii, In-t problem suchas. mystets. NAM Ukrainy; redkol. : V. D. Sydorenko (holova), O. O. Rohotchenko (hol. red.), A. O. Puchkov (zast. holovy) ta in. [МІSТ : Arts, history, modern times, theory : collection of studies in study of art and culturology], Kyiv, Feniks. – Issue 9, pp. 17–22. (in Ukrainian).

Drobot, A. O. (2009). From naturalism to the newest interpretation of ancient appearances (Ivan-Valentin Zadorozhny), Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv : zbirka naukovykh prats [Herald of Kharkiv State Academy of design and art : collection of scientific works], Kharkiv, Issue 5, pp. 54–59. (in Ukrainian).

Lahutenko, O. (2007). GRAPHEIN Hrafiky. Narysy z istorii ukrainskoi hrafiky XX stolittia [GRAPHEIN Graphic arts. Drawings from history of Ukrainian graphics of ХХ cent.], Kyiv, Hrani-T. (in Ukrainian).

Lishchynska, O. (2014). Manifestations of the national and cultural identity in the Ukrainian contemporary visual culture, Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia “Kulturolohiia” [Scientific notes of the National University “Ostroh academy”. Series “Culturology”], Issue 14 (Part 1), pp. 89–97. (in Ukrainian).

Lishchynska, O. I. (2012). Neofolklorism as an idea of the Ukrainian contemporary artistic culture, Hileia: naukovyi visnyk : zb. nauk. prats [Guileja : scientific Journal : collection of scientific works], Kyiv, VIR UAN, Issue, 65 (no. 10), pp. 390–394. (in Ukrainian).

Lolina, N. A. (2006). “Ornamental art as a phenomenon of artistic culture : abstract of a thesis for a Candidate Degree in Study of arts” Thesis abstract for Cand. Sc. (Art Studies), 17.00.01, Kyiv, 19 p. (in Ukrainian).

Pavlovskyi, V. (1974). Vasyl Hryhorovych Krychevskyi : zhyttia i tvorchist [Vasyl Grygorovych Krychevskyi : life and creativity], New York, Free Academy of Sciences in the United Statesof America. (in Ukrainian).

Petrova, O. M. (1999). Artistic avant-garde as a model of “national style”, Kulturolohichni studii : zb. nauk. prats [Culturological studies : Collection of Scientific Works], Vol. 2, NaUKMA. Department of Culturology and Archeology, Kyiv, pp. 221–229. (in Ukrainian).

Presniakov, M. (2013). Ornamentalizm v izobrazitelnom iskusstve i strukturnost kompozicionnogo myshleniya [Ornamentalism in figurative art and structural properties of compositional thinking], Ryazan, Russkoe slovo. (in Russian).

Presniakov M. A. (2011). Ornamentalism as a source of compositional, figurative and rhythmic ideas in figurative arts and design, Podgotovka spetsialistov v sfere kul’tury i iskusstva : opyt, problemy, perspektivy [Specialization training in the culture and art domain : experience, issues, prospects] Сollection of interuniversity scientific practical conference materials, Rуаzan’, November 17, 2010, Ryazan, Izd-vo RINFO, pp. 250–255. (in Russian).

Yur, M. (2009). Rhythm as a factor of style making in the space of figurative paintings construction by М. Boichuk and Boichuk-followers, Mystetstvoznavstvo Ukrainy : zb. nauk. prats [Art Studies of Ukraine: a collection of scientific works], Kyiv, IPSM AMU; KZhD “ Sofiia”, Issue 10, pp. 21–28. (in Ukrainian).

Yanishevska, N. S. (2012). Avant-garde and ornament : interference of practical solutions, Naukovyi visnyk Zakarpatskoho khudozhnoho instytutu [Scientific Journal of Transcarpathian artistic institute] Materials of Interuniversity scientific practical conference “Erdelivski Reading”, Uzgorod, May 12–14, 2011, Uzhgorod, Grazhda, pp. 215–222. (in Ukrainian).

Yatsiv, R. M. (1992). Lvivska hrafika. 1945–1990. Tradytsii ta novatorstvo [Lviv graphic arts. 1945–1990. Traditions and innovation], Kyiv, Natsionalna dumka. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27