ОСОБЛИВОСТІ ЗОБРАЖЕННЯ САКРАЛЬНОЇ АТРИБУТИКИ В ІКОНОСТАСАХ КІНЦЯ ХVIІІ – ПОЧАТКУ ХХI СТОЛІТЬ

Автор(и)

  • Natalia Zolotarchuk Івано-Франківський Університет Короля Данила, Ukraine

Ключові слова:

іконостас, Царські ворота, сакральна атрибутика

Анотація

У статті досліджено іконостаси, особливістю яких є специфічне горішнє обрамлення царських воріт із зображенням сакральної атрибутики. Розглянуто певний порядок розміщення належних предметів: у центральній частині – зображення митри, обабіч якої навхрест розташовано єпископський жезл і процесійний хрест. Охарактеризовано своєрідність хреста у трансформаційному втіленні – і як предмета літургійного облаштування, і як репрезентативного твору декоративного мистецтва.

Біографія автора

Natalia Zolotarchuk, Івано-Франківський Університет Короля Данила

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри дизайну факультету архітектури, будівництва та дизайну

Посилання

Bibliia (2007). Svyate Pysmo Staroho ta Novoho Zavitu [Bible. The Holy Scriptures of the Old and New Testament], Lviv, Misioner. (in Ukrainian).

Boliuk, O. (2008). Wooden arrangement of churches: preservation problems, issue of innovation], Etnichna istoriia narodiv Evropy: zbirnyk naukovyh prats [Ethnic history of the peoples of Europe: collection of scientific papers], Kyiv, no. 25, pp. 89–96. (in Ukrainian).

Horodenko, M. (1997). Tayemnytsia tsarskykh vorit: narysy-doslidzhennia [Secret of the Royal Doors: outlines-researches], Kosiv, Blahovist. (in Ukrainian).

Drahan, M. (1970). Ukrainska dekoratyvna rizba XVI–XVIII st. [Ukrainian ornamental cut of the XVI–XVIII century], Kyiv, Naukova dumka. (in Ukrainian).

Dundiak, І. (2003). “Processional icons of Western Ukraine of the XVII – XIX century. Origin, iconographic and artistic peculiarities”, The dissertation of the candidate of Art Studies: specials 17.00.05 “Visual Art”, Lviv Academy of Arts, Lviv, 195 p.

Kupranets, O. (1979). Katedra Sviatoho Yosafata v Edmontoni [Saint Josaphat’s Cathedral in Edmonton], Edmonton. (in Ukrainian).

Ovsiichuk, V. (1985). Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny XVI – pershoi polovyny XVII st.: Vyzvolni idei [Ukrainian art of the second half of the XVI – the first half of the XVII century: Humanistic liberation ideas], Kyiv. (in Ukrainian).

Odrehivskyі, R. (2006). Sakralna rizba po derevu v Halychyni XIX – pershoi polovyny XX st. [Sacral woodcarving in Galicia of the XIX – the first half of the XX century], Lviv. (in Ukrainian).

Odrehivskyі, R. (2005). Artistic and stylistic peculiarities of iconostasis carving in Galicia in the XIX – the first half of the XX century, Visnyk Harkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Visnyk of Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts], no. 8. pp. 45–50. (in Ukrainian).

Pavlutskyi, H. (1927). Istoria ukrainskoho ornamentu [History of Ukrainian ornament], Kyiv, Academy of Sciences of USSR. (in Ukrainian).

Pryimych, M. (2007). Pered lytsem Tvoim. Zakarpatskiy iconostas [In front of you. Zakarpattia iconostasis], Uzhhorod, Karpaty-Hrazhda. (in Ukrainian).

Stankevych, M. (2002). Ukrainske hudozhnie derevo XVI – XX st. [Ukrainian artistic tree of the XVI – XX century], Lviv. (in Ukrainian).

Stepovyk, D. (1996). Istoria ukrainskykh ikon Х–ХХ st. [History of Ukrainian icon of the X – XX century], Kyiv, Lybid. (in Ukrainian).

Stepovyk, D. (2003). Ikonolohiia i ikonohrafiia [Iconology and iconography], Ivano-Frankivsk, Nova Zoria. (in Ukrainian).

Stepovyk, D. (2005). Suchasna ukrainska ikona: z ikonotvorchosti Khrystyny Dokhvat [Modern Ukrainian icon: From icon-creation of Khrystyna Dokhvat], Kyiv, Mystetstvo. (in Ukrainian).

Taranushenko, S. (1994). Ukrainian iconostasis, Zapysky NTSH [Notes of Shevchenko Scientific Society], Lviv, Т. ССХXVII, pp. 140–170. (in Ukrainian).

Tymkiv, B. (2010), Mystetstvo Ukrainy ta diaspory: derevo rizba sakralna i uzhytkova [Art of Ukraine and diaspora: wood, sacral and applied carving], Ivano-Frankivsk, Nova Zoria. (in Ukrainian).

Tymkiv, B. (2012), Mystetstvo Ukrainy ta diaspory: derevo rizba sakralna i uzhytkova: 2-he vydannya pereroblene I dopovnene [Art of Ukraine and diaspora: wood, sacral and applied carving: the 2nd edition, revised and enlarged edition], Ivano-Frankivsk, Nova Zoria. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27