ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ІКОНОГРАФІЇ ПОКРОВУ БОГОРОДИЦІ У ТВОРЧОСТІ РИБОТИЦЬКИХ МАЙСТРІВ 1680–1740-Х РОКІВ
Ключові слова:
іконографія, ікона, сцени Покрову Богородиці, риботицький осередок церковного мистецтва 1680–1740-х рр.Анотація
У статті розглянуто сцени Покрову Богородиці та Богородиці Матері Милосердя у творчості майстрів з містечка Риботичі біля Перемишля (Надсяння, тепер – Польща), які були активними у 1680–1740-х рр. Простежено, що обидва варіанти мали однакове поширення на іконах цих майстрів. Образ Богородиці Матері Милосердя відомий також на церковних хоругвах. Більшу увагу відведено персонажам нижнього ярусу сцени, в чиїх образах представлено реалії тогочасного суспільства.
Посилання
Aleksandrovych, V. (1993), The Most Ancient Western Ukrainian icon of the Protection of the Virgin Mary (episode on the history of the cult of the Virgin-Patron of Ukraine), Istoriia relihii v Ukraini. Tezy povidomlen III kruhloho stolu [History of religions in Ukraine. Abstracts of the III Round Table], Kyiv–Lviv, pp. 5–6. (in Ukrainian).
Aleksandrovych, V. (2010), Pokrov Bohorodytsi. Ukrainska serednovichna ikonohrafiia [Protection of the Virgin Mary. Ukrainian Medieval Iconography], Lviv, Natsionalna akademiіa nauk Ukrainy. (in Ukrainian).
Aleksandrovych, V. (1994), Old Kyivan cult of the Virgin-Patron and the Genesis of the Iconography of the Protection of the Virgin Mary, Mediaevalia Ucrainica: mentalnist ta istoriya idey [Mediaevalia Ucrainica: mentality and history of ideas], Kyiv, Vol. III, pp. 46–67. (in Ukrainian).
Kosiv, R. (2003), Iconography of the Theotokos in Western Ukrainian icons of the Protection of the Virgin Mary of the XIV–XVII centuries, Volynska ikona: doslidzhennіa ta restavratsiіa. Materialy XIII mizhnarodnoi naukovoi konferentsiіi [Volyn Icon: Research and Restoration. Materials of the XIII International Scientific Conference], Lutsk, Muzey volynskoyi ikony, Iss. 3, pp. 41–49. (in Ukrainian).
Kosiv, R. (2014), The image of the Virgin Mary Mother of Mercy in the Ukrainian icon painting of the second half of the XVII – XIX centuries (on the example of works from the collection of the National Museum in Lviv named after Andrei Sheptytsky), Khrystyyanska sakralna tradytsiia: istoriia i siohodennia. Mizhnarodna naukova konferentsiia, 6–7 chervnia 2014 roku, Ukrayinskyy katolytskyy universytet, Lviv [Christian sacred tradition: history and present]. International Scientific Conference, June 6-7, 2014, Ukrainian Catholic University, Lviv, Lviv, pp. 68–77. (in Ukrainian).
Lyman, I. (1997), Tserkva v dukhovnomu sviti zaporizkoho kozatstva [Church in the spiritual world of the Zaporizhzhya Cossacks], Zaporizhzhia, Tandem-U. (in Ukrainian).
Plohyi, S (1991), Protection of the Virgin Mary in Ukraine, Pamyatky Ukrayiny [Monuments of Ukraine], no. 6, pp. 35–40. (In Ukrainian).
Putsko, V. (1994), The most ancient icons of the Protection of Virgin Mary, Rodovid [Rodovid], Kyiv, Rodovid, no. 8, pp. 30–37. (in Ukrainian).
Sarma-Sokolovskyy, M. (1997), At the church feast (in the Protection of Virgin Mary church of Petro Kalnyshevskyi in Poltava), Narodna tvorchist ta etnohrafiia [Folk art and ethnography], no. 5–6, pp. 58–59. (in Ukrainian).
Gęmbarowicz, M. (1986), Mater misericordiae – Pokrow – Pokrowa w sztuce i legendzie Srodkowo-Wschodnej Europy [Mater misericordiae – Pokrow – Pokrowa in art and the legend of Central and Eastern Europe], Wrocław, PAN. (In Polish).