АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ГЕНЕЗИСУ ЗНАКІВ МУЗИЧНОЇ МОВИ

Olga Voronovskaya

Анотація


У статті висвітлено сучасні наукові трактування походження мови в цілому, зокрема, музичної мови, як такої, що має знакову природу. Досліджено єдину природу звукової інтонації та мови людських рухів. Охарактеризовано процес становлення звукової інтонації музичною мовою під час її формування у часі згідно із законами логіки музичного руху. Розглянуто моторно-пластичну сторону музики як одну з найважливіших засад інтонування у психологічно-асоціативній формі.


Ключові слова


музична мова; знак; музична інтонація; жест; музичний рух; інтонаційно-рухова природа музики

Повний текст:

PDF

Посилання


Asaf’ev, B. (1971). Muzykal’naya forma kak protses [Musical form as a process], Book 1 and 2, Leningrad, Music. (in Russian).

Ballonov, L. and Deglin, V. (1976). Slukh i rech dominantnogo i nedominantnogo polushariya [Hearing and speech of the dominant and non-dominant hemisphere], Leningrad, Nauka. (in Russian).

Bart, R. (1975). Basics of semiology, Strukturalizm: “za” i “protiv” [Structuralism: “for” and “against”], Moscow, pp. 114–163. (in Russian).

Belyaevskiy, L. (1987). Instrumental music – the transformation of human movements, Narodnye muzykal’nye instrumenty i instrumental’naya muzyka [Folk musical instruments and instrumental music], Moscow, pp. 106–115. (in Russian).

Bonfel’d, M. (1999). Muzyka: Yazyk. Rech. Myshlenie. Opyt sistemnogo issledovaniya muzykal’nogo iskusstva [Language. Speech Thinking. The experience of the system study of musical art], Vologda, Rus, available at: http://www.booksite.ru/fulltext/bon/fel/bonfeld/01.htm. (in Russian).

Byuler, K. (1993). Teoriya yazyka [Theory of Language], Moscow. (in Russian).

Zhak-Dalkroz, E. (2002). Ritm [Rhythm], Moscow, Klassika-21 vek. (in Russian).

Zaporozhets, A. and Zinchenko, V. (1982). Perception, movement, action, Poznavatel’nye protsessy. Oshchushchenie, vospriyatie [Cognitive processes. Sensation, perception], Moscow, Pedagogika, pp. 50–80. (in Russian).

Zaharov, Yu. (1999). “The interpretation of music: semiotic and hermeneutic aspects”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Musical Art), 17.00.02, Moscow, Moscow P. Tchaikovsky State Conservatory, 23 p. (in Russian).

Kagan, M. (1996). Filosofiya kul’tury [Philosophy of Culture], Saint Petersburg. (in Russian).

Kagan, M. (1996). Muzyka v mire iskusstv [Music in the World of Arts], Saint Petersburg. (in Russian).

Koloney, V. (2002). Plastic beginning in the structure of piano performing intonation, Muzichne mistetstvo i kultura. Naukoviy visnyk [Musical art and culture. Scientific Journal], Odesa, pp. 279–286. (in Russian).

Kon, Yu. (1967). To the question of the concept of “musical language”, Ot Lyulli do nashih dney. Sb. Statey [From Lully to our days. Collection of articles], Moscow, Muzyka, pp. 93–104. (in Russian).

Mal’tsev, S. M. (1980). Semantika muzykal’nogo znaka [Semantics of the Musical Sign], Leningrad. (in Russian).

Medushevskiy, V. (1993). Intonatsionnaya forma muzyki : Issledovanie [Intonational form of music: Research], Moscow, Kompozitor. (in Russian).

Medushevskiy, V. (1980). Man in the mirror of intonational form, Sovetskaya muzyika [Soviet Music], no. 9, pp. 34–48. (in Russian).

Moskalenko, V. (1994). Tvorcheskiy aspekt muzyikalnoy interpretatsii (K probleme analiza) [Creative aspect of musical interpretation (On the problem of analysis)], Kyiv, Ministry of Culture of Ukraine, KGK. (in Russian).

Neygauz, G. (1988). Ob iskusstve fortepiannoy igry [About the art of the piano game], 5-th edition, Moscow. (in Russian).

Orlov, G. (1992). Drevo muzyki [The Tree of Music], Washington: Н. L. Frager & Со, St. Petersburg: Sovetskiy kompozitor. (in Russian).

Rappoport, S. (1973). Semiotics and the language of art, Muzyka, iskusstvo i nauka [Music, art and science], Iss. 2, Moscow, pp. 17–58. (in Russian).

Samoylenko, A. (2004). Language of consciousness and semantic analysis of music: to the formulation of the problem, Muzychne mystetstvo i kultura. Naukoviy vIsnik Odeskoyi derzhavnoi muzychnoyi akademii imeni A. V. Nezhdanovoi [Musical art and culture. Scientific Journal of the Odesa A. V. Nezhdanova State Musical Academy], Odesa, pp. 18–29. (in Russian).

Skrebkov, S. (1973). Khudozhestvennye printsipy muzykal’nykh stiley [Artistic principles of musical styles], Moscow. (in Russian).

Sokhor, A. (1971). Theory of musical genres: tasks and prospects, Teoreticheskie problemy muzyikalnykh form i zhanrov. Sb. Statey [Theoretical problems of musical forms and genres. Collection of articles], Moscow, pp. 292–310. (in Russian).

Farbshteyn, A. (1974). Musical aesthetics and semiotics, Problemy muzykalnogo myishleniya. Sb. Statey [Problems of musical thinking. Collection of articles], Moscow, Muzyka, pp. 75–89. (in Russian).

Holopova, V. (1994). Muzyka kak vid iskusstva [Music as a kind of art], Moscow, Scientific creativity Center Conservatria. (in Russian).

Ship, S. (2004). Muzykal’naya rech i yazyk muzyk (Teoret. issled.) [Musical speech and the language of music (Theoretical research.)], Odesa. (in Russian)

Eyzenshteyn , S. (1964). Izbrannye proizvedeniya v 6-ti t. [Selected works in 6 volumes], Vol. 2, Moscow, Iskusstvo. (in Russian).

Yakushin, B. (1984). Gipotezy o proiskhozhdenii yazyka [Hypotheses about the origin of the language], Moscow, Nauka. (in Russian).

Barthes, R. (1975). Image. Music. Text, New York, Hill and Wang, London, Fontana. (in English).

Knepler, G. (1983). Sprache und Musik unter dem Aspekt der Äs-thetik, Sitzungberichte der Akademie der Wissenschaften der DDR [Meeting reports of the Academy of Sciences of the GDR], Berlin, no. 1, pp. 7–34. (in German).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс / Б. Асафьев. Книга 1 и 2. – Л. : Музыка, 1971. – 376 с.

2. Баллонов Л., Деглин В. Слух и речь доминантного и недоминантного полушария / Л. Баллонов, В. Деглин. – Л. : Наука, 1976. – 218 с.

3. Барт Р. Основы семиологии / Р. Барт // Структурализм: “за” и “против”. – М., 1975. – С. 114–163.

4. Беляевский Л. Инструментальная музыка – трансформация человеческих движений / Л. Беляевский // Народные музыкальные инструменты и инструментальная музыка. – М., 1987. – С. 106–115.

5. Бонфельд М. Музыка: Язык. Речь. Мышление. Опыт системного исследования музыкального искусства [Електронний ресурс] / М. Бонфельд. – Вологда : Русь, 1999. – Режим доступу: http://www.booksite.ru/fulltext/bon/fel/bonfeld/01.htm

6. Бюлер К. Теория языка / К. Бюлер. – М., 1993. – 501 с.

7. Жак-Далькроз Э. Ритм / Э. Жак-Далькроз. – М. : Классика-21 в., 2002. – 247 с.

8. Запорожец А., Зинченко В. Восприятие, движение, действие / А. Запорожец, В. Зинченко // Познавательные процессы. Ощущение, восприятие. – М. : Педагогика, 1982. – С. 50–80.

9. Захаров Ю. Истолкование музыки: семиотический и герменевтический аспекты: автореф. дис. на соискание науч. степ. канд. искусств.: спец. 17.00.02 “Музыкальное искусство” / Ю. Захаров. – М., Московская государственная консерватория имени П. И. Чайковского. – 1999. – 23 с.

10. Каган М. Философия культуры / М. Каган. – СПб, 1996. – 416 с.

11. Каган М. Музыка в мире искусств / М. С. Каган. – СПб., 1996. – 232 с.

12. Колоней В. Пластическое начало в структуре фортепианно-исполнительского интонирования / В. Колоней // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник. – Вип. 1. – Одеса, 2002. – С. 279–286.

13. Кон Ю. К вопросу о понятии “музыкальный язык” / Ю. Кон // От Люлли до наших дней. Сборник статей. – М. : Музыка, 1967. – С. 93–104.

14. Мальцев С. М. Семантика музыкального знака / С. М. Мальцев. – Л., 1980. – 62 с.

15. Медушевский В. Интонационная форма музыки : исследование / В. Медушевский. – М. : Композитор, 1993. – 262 с.

16. Медушевский В. Человек в зеркале интонационной формы / В. Медушевский // Советская музыка. – 1980. – № 9. – С. 34–48.

17. Москаленко В. Творческий аспект музыкальной интерпретации (К проблеме анализа) / В. Москаленко. – К. : Мин. культ. Украины, КГК, 1994. – 157 с.

18. Нейгауз Г. Об искусстве фортепианной игры / Г. Нейгауз. – 5-е изд. – М., 1988. – 295 с.

19. Орлов Г. Древо музики / Г. Орлов. – Вашингтон : Н. Л. Frager & Со – Санкт-Петербург: Советский композитор, 1992. – 408 с.

20. Раппопорт С. Семиотика и язык искусства / С. Раппопорт // Музыка, искусство и наука. Вып 2. – М., 1973. – С. 17–58.

21. Самойленко А. Язык сознания и семантический анализ музыки: к постановке проблемы / А. Самойленко // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник Одеської державної музичної академії імені А. В. Нежданової. – Одеса, 2004. – С. 18–29.

22. Скребков С. Художественные принципы музыкальных стилей / С. Скребков. – М., 1973. – 448 с.

23. Сохор А. Теория музыкальных жанров: задачи и перспективы / А. Сохор // Теоретические проблемы музыкальных форм и жанров. Сборник статей. – М., 1971. – С. 292–310.

24. Фарбштейн А. Музыкальная эстетика и семиотика / А. Фарбштейн // Проблемы музыкального мышления. Сборник статей. – М. : Музыка, 1974. – С. 75–89.

25. Холопова В. Музыка как вид искусства / Валентина Холопова. – М. : Научно-творч. центр “Консерватрия”, 1994. – 260 с.

26. Шип С. Музыкальная речь и язык музыки (теорет. исслед.) / С. Шип. – Одесса, 2004. – 295 с.

27. Эйзенштейн С. Избранные произведения в 6-ти т. / С. Эйзенштейн. – Т. 2. – М. : Искусство, 1964. – 460 с.

28. Якушин Б. Гипотезы о происхождении языка / Б. Якушин. – М. : Наука, 1984. – 137 с.

29. Barthes R. Image. Music. Text / Roland Barthes. – New York : Hill and Wang ; London : Fontana, 220 p.

30. Knepler G. Sprache und Musik unter dem Aspekt der Äs-thetik / G. Knepler // Sitzungberichte der Akademie der Wissenschaften der DDR. Berlin, 1983, N.1. S. 7–34.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.