ДИНАМІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФАКТУРНОГО МИСЛЕННЯ ПІАНІСТА У ПОШУКУ ІНТОНАЦІЙНОЇ ВИРАЗНОСТІ ЗВУКОВОГО ОБРАЗУ

Автор(и)

  • Olena Burska Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна

Ключові слова:

інтонаційне музичне мислення, виконавський аналіз, фортепіанна фактура, цілісність звукового образу, інтонаційна виразність

Анотація

У статті розкриті питання змісту виконавського мислення у площині фортепіанної фактури, спрямованого на пошук джерел інтонаційної виразності та динамічної цілісності звукового образу музичного твору. Зроблено спробу визначення інтрамузичних чинників інтонаційної виразності та внутрішньої динаміки музичної тканини на основі слухового аналізу фортепіанної фактури. Фактура розглянута у виконавському ракурсі як просторова модель звукового образу в клавіатурній проекції та мобільне фонічне середовище.

Біографія автора

Olena Burska, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музикознавства, інструментальної підготовки та хореографії

Посилання

Aranovskiy, M. (1991). Sintaksicheskaya struktura melodii. Issledovanie [The syntactic structure of the melody. Research], Moscow, Muzyka. (in Russian).

Vinogradov, G. (1977). Musical texture as an aspect of style research, Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian musicology] Vol. 12, Scientific and methodological interagency yearbook, Kyiv, Muz. Ukraina, pp. 91–107. (in Ukrainian).

Vynohradova, T. (2004). “Dynamics of melodic-harmonic connections in the system “lad-structure-texture”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Art Studies), P. Chaikovskyi National Music Academy, Kyiv, 18 p. (in Ukrainian).

Gnatyshyn, O. (2015). Texture as subject of attention of Ukrainian musicology: the conceptual aspect, Mizhnarodnyi visnyk: Kulturologiia. Filologiia. Muzykoznavstvo [International Journal of Culturology. Philology. Musicology]. Vol. II (5), Kyiv, Milenium, pp. 113–139. (in Ukrainian).

Denysenko, I. (2010). “Texture as a means of implementing program content in piano music (on the example C. Debussy and M. Ravel)”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Art Studies), Kharkiv I. Kotliarevskyi National University of Arts, Kharkiv, 16 p. (in Ukrainian).

Dyatlov, D. (2015). “Performing interpretation of piano music: theory and practice”, Thesis abstract for Doct. Sc. (Musical Art), 17.00.02, S. Rakhmaninov’s Rostov State Conservatory, Rostov-on-Don, 27 p. (in Russian).

Zakharov, Yu. (2016). “Melody in the Context of Intonational and Linear Harmonic Unfolding of the Mode”, Diss. Doct. Sc. (Musical Art), Moscow, 428 p. (in Russian).

Ignatchenko, G. (1984). “On the dynamic Processes in the Musical Invoice (Based on the Works of Ukrainian Soviet Composers)”. Thesis abstract of Cand. Sc. (Musical Art), 17.00.02, Kyiv, 25 p. (in Russian).

Istomin, I. (1998). Matrichnyy analiz muzykal’nykh proizvedeniy v kurse garmonii: Uchebno-metodicheskoe posobie [Matrix analysis of musical works in the course of harmony: Teaching tutorial], Moscow. (in Russian).

Kartush, P. (2011). Iz glubochayshey tishiny [From the Deepest Silence], Piano Forum, no. 2. Electronic resource, available at: https://www.grigory-sokolov.net/pianoforum-2011-2 (in Russian).

Krasnikova, T. (2010). “Texture in the music of the twentieth century”, Diss. Doct. Sc. (Musical Art), Moscow, 306 p. – Electronic resource, available at: http://www.dissercat.com/content/faktura-v-muzyke-ХХ-veka (in Russian).

Kas’yanenko, L. (2001), “Performing Interpretation of the Texture of F. Chopin’s Preludes”, Thesis abstract of Cand. Sc. (Musical Art), Kyiv, 16 p. (in Ukrainian).

Kogan, G., (1961), O fortepiannoy fakture. K voprosu o pianistichnosti izlozheniya, [About piano texture. To the question of the pianistic presentation], Moscow: Sovetskiy kompozitor, (in Russian).

Lagutina, E. (2008). Heinrich Schenker’s method of reduction in the analysis of harmony, Rossiyskiy muzykant [Russian musician] November, 2. Electronic resource, available at: http://gromadin.com/rmusician/archives/1278 (in Russian).

Mazel, L., Cukkerman, V. (1967). Analiz muzykal’nykh proizvedeniy. Elementy muzyki i metodika analiza malykh form [Analysis of the musical compositions. Elements of music and analysis of the little forms], Moscow, Muzyka. (in Russian).

Moskalenko, V. (2000). “About the artistic Function of the Texture in the Music”, Naukovyi visnyk NMAU. Seriia: Muzykoznavstvo: Z XX u XXI stolittia [Scientific herald of NMAU. Series: Music Studies: From XX to XXI Century], Vol. 7, pp. 56–65. (in Ukrainian).

Nazaykinskiy, E. (1982). Logika muzykal’noy kompozitsii [Logic in a musical composition], Moscow, Muzyka. (in Russian).

Panteleeva, O. (2006). Connection to Eternity: Gregory Sokolov’s annual ritual, Vedomosti [Statements], Monday, April 24, Electronic resource, available at: http://www.vedomosti.ru/newspaper/article.shtml?2006/04/24/105694 (in Russian).

Prihodko, V. (1997). Muzykal’naya faktura i ispolnitel’ [Musical texture and performance], Kharkiv, Folio. (in Russian).

Roschina, T. (1991). “Performance decoding of the auther’s conception of texture creation: piano creative work of K. Debussy, M. Ravel, О. Messian”. Thesis abstract for. Cand Sc. (Musical Art), Kyiv, 20 p. (in Russian).

Skrebkova-Filatova, M. (1985). Faktura v muzyke: Khudozhestvennye vozmozhnosti. Struktura. Funktsii [Texture in Music: Artistic Possibilities. Structure. Functions], Moscow, Muzyka. (in Russian).

Sokol, А. (1977). “Typology of simple, complicated and synthetic texture in the works I. Stravinsky”, Thesis abstract for. Cand Sc. (Musical Art), Kyiv, 22 p. (in Russian).

Titova, E. (2012). Musical Facturology (counter moves in the terminology system), V mire nauki i iskusstva: voprosy filologii, iskusstvovedeniya i kul’turologii: sb. st. po mater. IX mezhdunar. nauch.-prakt. konf. [In the world of science and art: questions of philology, art history and cultural studies: collection of articles. st. on mater. IX International scientific-practical conf.] Novosibirsk: SibAK Publ., Electronic resource, available at: https://sibac.info/conf/philolog/ix/27017. (in Russian).

Tyulin, Yu. (1976). Uchenie o muzykal'noy fakture i melodicheskoy figuratsii: Muzykal’naya faktura, [The doctrine of musical texture and melodic figuration: Musical texture], Moscow, Muzyka. (in Russian).

Kholopov, Yu. (2005). Muzykal’no-teoreticheskaya sistema Khaynrikha Shenkera [The musical-theoretical system of Heinrich Schenker], Moscow, Kompozitor. (in Russian).

Kholopova, V. (1979). Faktura: ocherk [Texture: Essay], Moscow, Muzyka. (in Russian).

Tsurkanenko, І. (1998). “Principles of texture and polyphonic organization in contemporary Ukrainian piano music”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Musical Art), Kharkіv, 16 p. (in Ukrainian).

Chernyavska, M. (2015), Some features of actualization of performing modulation piano texture, Problemy vzayemodiyi mystecztva, pedagogiky ta teoriyi i praktyky osvity [Problems of interaction between art, pedagogy and the theory and practice of education], Vol. 44, pp. 128–140. (in Ukrainian).

Shkolyarenko, S. (2017). “Artistic and stylistic functions of texture in concert plays for piano and orchestra F. Chopin”, Diss. Cand. Sc. (Musical Art), Kharkiv, 213 p. (in Russian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27