ЖАНРОВО-СТИЛЬОВА МОДЕЛЬ ФОРТЕПІАННОЇ МІНІАТЮРИ У ТВОРЧОМУ ДОРОБКУ ЛЬВІВСЬКИХ КОМОЗИТОРІВ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРІВ СТАНІСЛАВА ЛЮДКЕВИЧА ТА МИРОСЛАВА СКОРИКА)

Автор(и)

  • Svitlana Saldan Львівський національний університет імені Івана Франка, Ukraine

Ключові слова:

жанрово-стильова модель, мініатюра, фортепіанна творчість, музична мова

Анотація

У статті розглянуто приклади теоретичного аналізу фортепіанних мініатюр львівських композиторів за методом жанрово-стильового моделювання. Проаналізовано основні засадничі положення формування жанрово-стильової моделі твору як цілісного художнього явища. Визначено її жанровий аспект як систему первинних та вторинних жанрів у їх взаємозв’язках і стильову площину за трьома рівнями: стиль епохи, школи чи напрямку й індивідуальний стиль автора-композитора.

Біографія автора

Svitlana Saldan, Львівський національний університет імені Івана Франка

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музикознавства і хорового мистецтва

Посилання

Bulka, Y. P. (1992). Musical culture of Western Ukraine, Istoriia ukrainskoi muzyky: v 4 t. [History of Ukrainian music in 4 vol.], Kyiv, Naukova Dumka, Vol. 4 1917–1941, pp. 545–589. (in Ukrainian).

Volynsky, Y. (1965). Musical culture of Galicia 60-s of the nineteenth century, Zhyvi storinky ukrainskoi muzyky [Live pages of Ukrainian music], Kyiv, Naukova Dumka, pp. 55–120. (in Ukrainian).

Garan, K. (2013). Thumbnail in Ukrainian piano music (on the example of the analysis of the cycle for children by Miniature by O. M. Yakovchuk), Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti: Naukovi zapysky KNUKiM, [Culture and art in the modern world: Scientific notes of KNUCA], Kyiv, Publishing Center of KNUCA, Iss. 15, pp. 138–146. (in Ukrainian).

Goshovsky, V. (1971). U istokov narodnoy muzyky slavyan [The sources of folk music of the Slavs], Moscow, Sovetskiy kompozitor, (in Russian).

Danilishina, M. (2013). Piano creativity of Ukrainian composers-classics and contemporary composers as a means of forming a nationally determined type of personality of the future teacher of music, Pedahohichnyi dyskurs: zbirnyk naukovykh prats, [Pedagogical discourse. Collection of scientific works], Issue 14, Khmelnytskyi, KGPA, pp. 145–150. (in Ukrainian).

Zahaykevych, M. (1960). Muzychne zhyttya Zakhidnoyi Ukrayiny druhoyi polovyny XIX st. [Musical life of Western Ukraine in the second half of the XIX century], Kyiv, Publishing House AN URSR. (in Ukrainian).

Zenkyn, K. (1997). Fortepiannaya miniatyura i puti muzykal’nogo romantizma [The Piano Miniature and the Way of Musical Romanticism], Moscow, MHK. (in Russian).

Zinkiv, I. (2014). Kolomyika v tvorakh V. Barvinskoho [Kolomiyka in the works of V. Barvinsky], available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/16929/22- Zinkiv.pdf?sequence=1. (Accessed 26 Feb. 2018). (in Ukrainian).

Kashkadamova, N. (2001). Fortepianne mystetstvo u Lvovi [Fortepian art in Lviv], Ternopil, Aston, (in Ukrainian).

Kyianovska, L. (2000). Stylova evolyutsiya halytskoyi muzychnoyi kultury ХІХ–ХХ stolittia [Style evolution of the Galician musical culture of the nineteenth and twentieth centuries], Ternopil, Aston. (in Ukrainian).

Muzykal’naya entsiklopediya (1973–1982) [The Encyclopedia of Music (1973–1982)], available at: http://www.musenc.ru/html/m/miniat7ra.html (Accessed 4 May 2018). (in Russian).

Pankiv, L. I. and Vasylenko, N. A. (2013). Genres of Ukrainian Piano Music in the Context of the Development of World Culture, Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky, [Scientific notes of National Mykola Gogol State University, Psychological and pedagogical sciences], Nizhyn, NDU im. M. Hoholia, no. 1, pp. 40–43. (in Ukrainian).

Putishina, L. O. (2012). Development of the genre of miniatures: historical aspect, Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, [Pedagogical Education: Theory and Practice], Kyiv, Borys Grinchenko University of Kyiv, Iss. 12, pp. 392–396. (in Ukrainian).

Ryabukha, N. O. (2004). “Miniature as a phenomenon of musical culture (on the material piano works of Ukrainian composers of the end of XIX – XX centuries)”, Thesis Abstract for Candidate of Art Studies (Musical Art), 17.00.01, Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv, 20 p. (in Ukrainian).

Ryabukha, N. O. (2011). Principles of the intra-genre typology of piano miniature in the Ukrainian musical culture of the late XIX – XX centuries, Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Herald of the Kharkiv State Academy of Design and Arts], Kharkiv, no. 5, pp. 176–179. (in Ukrainian).

Sviridovska, L. M. (2007). “Piano miniature in the Ukrainian musical culture (end of the nineteenth and first third of the twentieth century)”, Thesis Abstract for Candidate of Art Studies (Musical Art): 17.00.01, Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv, 18 р. (in Ukrainian).

Sokhor, A. (1981). The aesthetic nature of the genre in music, Voprosy sotsiologii i estetiki muzyki : stat’i i issledovaniya, [Questions of sociology and music aesthetics: articles and researches], LGITMiK, Iss. 2, Lenyngrad, Sovetskiy kompozitor, pp. 231–293. (in Russian).

Starukh, T. (1997). Muzychne mystetstvo Lvova: stanovlennia fortepiannoho vykonavstva i pedahohiky u druhii polovyni 19 – pershiy tretyni 20 stolit [Musical art of Lviv: the formation of piano performance and pedagogy in the second half of 19 – the first third of the 20 centuries], Lviv, Higher State M. Lysenko Musical Institute. (in Ukrainan).

Frait, O. (2010). Fortepianni albomy ta tsykly ukrayinskykh kompozytoriv dlia ditei: istoriia i suchasnist [Piano albums and cycles of Ukrainian composers for children: history and modern times], Drohobych, Editorial and publishing department of I. Franko Drohobych State Pedagogical University. (in Ukrainan).

Shyp, S. (1998), Muzychna forma vid zvuka do stylyu: navch. posibnyk [Musical form from sound to style: teach. manual], Kyiv, Zapovit, (in Ukrainian).

Shchegolevskaya, I. (1988), “Harmony as a stylistic factor in the work of Ukrainian composers 70–80 years”, Thesis Abstract for Candidate of Art Studies: 17.00.02, P. Tchaikovsky Kyiv State Conservatory, Kyiv, 18 p. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27