Художнє мистецтво Трипілля в контексті розвитку українського дизайну
Ключові слова:
дизайн; матеріальна культура; образотворче мистецтво; історія; сьогодення; Трипілля; посуд; кераміка; орнамент; протомістаАнотація
У статті розглянуто риси, притаманні орнаменту епохи Трипілля, та їх значення для сучасного українського дизайну. З’ясовано, що дані археологічних розкопок дають дослідникам стверджувати про наявність у стародавніх племен епохи міді та бронзи своєрідних зародків дизайну. Виявлено, що художнє мистецтво Трипілля формувалося упродовж тривалого періоду (ймовірно, кількох століть) під впливом міграцій, культурної взаємодії та дифузії багатьох племен різних земель і природно-географічних зон.
Посилання
Burnett, B. (2018). Dyzain-myslennia. Sproektui svoie zhyttia [Design-Thinking. Design Your Life], trans. from English by V. Hlinka. Kyiv: Nash format. (in Ukrainian).
Biletskyi, P. A. (1973). Mova obrazotvorchykh mystetstv [The Language of Fine Arts]. Kyiv: Radianska Shkola. (in Ukrainian).
Burenko, K. I. (2012). Trypillia v techii vikiv [Trypillia in the Course of Centuries]. Kyiv: PressKIT. (in Ukrainian).
Videiko, M. Yu. (2008). Trypilska tsyvilizatsiia [Trypillian Civilization]. Kyiv: Nash Chas. (in Ukrainian).
Videiko, M. Yu. (2009). Trypilski protomista [Trypillian Protocities]. Kyiv: Akademperiodyka. (in Ukrainian).
Videiko, M. Yu. (2008). Ukraina: vid Trypillia do Antiv [Ukraine: from Trypillia to the Antes]. Kyiv: KVITs. (in Ukrainian).
Gardabhadze, I. A. (2019). Innovatsii u dyzaini: roli, tendentsii, upravlinnia, efektyvnist [Innovations in Design: Roles, Trends, Management, Efficiency]. Kyiv: KNUKiM. (in Ukrainian).
Hodenko-Nakonechna, A. P. (2017). “Trypillia Ornamentation: Typologization, Interpretation, Semantic, Artistic and Functional Features”, Thesis abstract for Candidate of Art Studies:: 26.00.01; NAS of Ukraine, Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology, Kyiv, 24 p. (in Ukrainian).
Pidhurnyi, І. (2015). Hrafichnyi dyzain. Typohrafika [Graphic Design. Typography], KamianetsPodilskyi: Aksioma. (in Ukrainian).
Humenna, D. (1978). Mynule plyve v pryideshnie: Rozpovid pro Trypillia [The Past Floats to the Future: The Story of Trypillia], New York. (in Ukrainian).
Danylenko, V. Ya. (2005). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury [Design of Ukraine in the World Context of Art and Design Culture]. Kharkiv: KhDADM: Koloryt. (in Ukrainian).
Yakovliev, М. (2010). Dyzain: Slovnyk-dovidnyk [Design: Handbook], Kyiv: Feniks. (in Ukrainian).
Dubovyi, O. V., Blazhkevych, T. P., Dubovyi, V. I. (2019). Ekolohichnyi dyzain [Ecological Design]. Kherson: OLDI-PLIuS. (in Ukrainian).
Zalizniak, L. L. (2004). Vid sklavyniv do ukrainskoi natsii [From Sclaveni to the Ukrainian Nation]. Kyiv: Biblioteka ukraintsia. (in Ukrainian).
Kosiv, V. M. (2019). “Ukrainian Identity in Graphic Design of 1945–1989: Symbols, Images, Stylistics”, Thesis abstract for Doctor of Art Studies: 17.00.07; Kyiv National University of Technology and Design. Kyiv, 36 p. (in Ukrainian).
Kokhan, N. M. (2019). “Land Art in the Context of Modern Landscape Design”, Thesis abstract for Candidate of Art Studies: 17.00.07. Kharkiv, 19 p. (in Ukrainian).
Kryzhanovska, N. Ya., Votinov, M. A., Smirnova, O. V. (2019). Osnovy landshaftnoi arkhitektury ta dyzainu [Fundamentals of Landscape Architecture and Design]. Kharkiv: Beketov Kharkiv National University of Urban Economy. (in Ukrainian).
Mykhailenko, V. Ye., Yakovlev, M. I. (2004). Osnovy kompozytsii. Heometrychni aspekty khudozhnoho formotvorennia [Fundamentals of Composition. Geometric Aspects of Art Formation]. Kyiv: Karavela. (in Ukrainian).
Ovchynnykov, Ye. V. (2014). Trypilska kultura Kanivskoho Podniprovia (etapy V II S I). [The Trypillian Culture of Kaniv Dnieper (Stages В ІІ С І)]. Kyiv: Oleh Filiuk [vyd.]. (In Ukrainian).
Rud, V. S. (2018). “Trypillia Culture of the South of the Forest-Steppe Zone in the Intersection of the Southern Bug and the Dniester (stages VP – SI)”, Thesis abstract for Candidate of History: 07.00.04; NAS of Ukraine, Institute of Archeology. Kyiv, 18 p.
Safronova, O. O. (2019). Suchasni tekhnolohii dyzain-diialnosti [Modern Technologies of Design Activity]. Kyiv: KNUTD. (in Ukrainian).
Tkachuk, T. M., Melnyk, Ya. H. (2000). Semiotychnyi analiz trypilsko-kukutenskykh znakovykh system [Semiotic Analysis of Trypillian-Cucutian Sign Systems]. Ivano-Frankivsk: Plai. (in Ukrainian).
Tolochko, P. P., Kozak, D. N., Kryzhytskyi, S. D., Motsia, O. P., Murzin, V. Yu. (1994). Davnia istoriia Ukrainy: U 2 kn. [Ancient History of Ukraine: In 2 volumes]. Kyiv: Lybid. (in Ukrainian).
Tolochko, D. V. (2009). Trypillia Studies as a Separate Branch of Ukrainian Historiography and a Component of National Historical Science. Visnyk Akademii pratsi i sotsialnykh vidnosyn Federatsii profspilok Ukrainy [Bulletin of the Academy of Labour and Social Relations of the Federation of Trade Unions of Ukraine], no. 1, pp. 135–140. (in Ukrainian).
Khmelovskyi, O. M. (2008). Hrafichnyi dyzain [Graphic Design]. Lutsk: Teren. (in Ukrainian).
Videiko, M. Yu (2010). Ukraine: from Trypillya to Rus. Kyiv: Krion. (in English)