Символізм образів в операх Миколи Лисенка “Тарас Бульба” та “Ноктюрн”
DOI:
https://doi.org/10.25128/2411-3271.19.2.10Ключові слова:
символізм образів; оперне мистецтво; художньо-виразові засоби; стилеутворення; національні почуттяАнотація
У статті висвітлено мистецькі віяння, що відбувалися в Західній Європі у 1880–1910-х роках і які безпосередньо вплинули на творчість, зокрема на оперну основоположника української класичної музики Миколи Лисенка. Звернено увагу на художньо-виразові засоби, використовувані в операх “Тарас Бульба” та “Ноктюрн”, що стали основним проявом у стилеутворенні Символізму. Визначено основні символи-знаки, що поглиблюють національні почуття в слухачів і їхнє служіння православній церкві. Звернено увагу на синтез мистецтв, наявний в опері “Ноктюрн”, та їх вплив на подальші музичні віяння в Україні.
Посилання
Aliiev, O. (1974). Children’s music. Muzychna entsyklopediia v 6-ty tomakh [Music Encyclopedia in 6 volumes], Editor-in-chief Yu. Keldysh, Vol. 2, HONDOLIERA–KORSIV, Moscow: Suchasna entsyklopediia, pp. 204–208. (in Ukrainian).
Arkhimovych, L. (1986). M. V. Lysenko “Taras Bulba”: putivnyk [M. V. Lysenko “Taras Bulba”: a guide], Kyiv: Muzychna Ukraina. (in Ukrainian).
Arkhimovych, L. and Hordiichuk, M. (1992). M. V. Lysenko: zhyttia i tvorchist [M. V. Lysenko: life and creativity], Kyiv: Muzychna Ukraina. (in Ukrainian).
Bulat, T. P. (1965). Heroiko-patriotychna tema v tvorchosti M. V. Lysenka [Heroic-patriotic theme in the creativity of M. V. Lysenko], Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian).
Vilson-Dikson, E. (2003). Istoriia Khrystyianskoi muzyky [History of Christian music], translation from English, Part I–IV, St. Petersburg: Myrt. (in Ukrainian).
Zaitsev, P. (2004). Zhyttia Tarasa Shevchenka. 2-e vydannia [The life of Taras Shevchenko. 2nd edition], Ukrainian Rarity Library Series, Kyiv: Oberehy. (in Ukrainian).
Kaminska-Markova, O. M. (2015). Metodolohiia muzykoznavstva ta problemy muzychnoi kulturolohii. Do 50-richchia pedahohichnoi diialnosti [Methodology of musicology and problems of musical cultural studies. To the 50th anniversary of pedagogical activity], Odesa: Astroprynt. (in Ukrainian).
Kasu, Zh. (1999). Entsyklopediia symvolizmu: Zhyvopys, hrafika i skulptura. Literatura. Muzyka [Encyclopedia of Symbolism: Painting, graphics and sculpture. Literature. Music], Educational editor and author of the speech M. Tolmachev; translation from French, Moscow: Respublika. (in Ukrainian).
Kornii, L. (2001). Istoriia ukrainskoi muzyky. Chastyna tretia. XIX st. Pidruchnyk [History of Ukrainian music. Part Three. Nineteenth century. Textbook], Kyiv–New-York: Vydavnytstvo M. P. Kots. (in Ukrainian).
Kornii, L. (2003). M. Lysenko in the context of European musical romanticism, Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], Kyiv, Vol. 32, pp. 16–17. (in Ukrainian).
Nalyvaiko, S. (2007). Ukrainska indo-arika [Ukrainian Indo-Arica], Kyiv: Yevshan-zillia. (in Ukrainian).
Revutskyi, D. (2003). Mykola Lysenko. Povernennia pershodzherel [Mykola Lysenko. Return of primary sources], Introduction. article, sorted. material, comment. and name index V. Kuzyk, Kyiv: Muz. Ukraina. (in Ukrainian).
Tovstukha, Ye. S. (1988). Mykola Lysenko: opovidi pro kompozytora [Mykola Lysenko: stories about the composer], Kyiv: Rad. pysmennyk. (in Ukrainian).
Shneierson, H. (1970). Frantsuzka muzyka XX stolittia [French music of the twentieth century], Second edition, revised and supplemented, Moscow: Muzyka. (in Ukrainian).
Shreier-Tkachenko, O. (1969). Istoriia ukrainskoi dozhovtnevoi muzyky [History of Ukrainian pre-October music], a general editorial by O. Schreyer-Tkachenko, Kyiv: Muz. Ukraina. (in Ukrainian).