Хорові прелюди-пісні Пилипа Козицького як музично-історичний та художній матеріал
DOI:
https://doi.org/10.25128/2411-3271.19.2.9Ключові слова:
українська хорова музика; українська хорова культура; “розстріляне відродження”; прелюди-пісні; образно-семантична сфера; Пилип КозицькийАнотація
У статті проаналізовано риси хорового письма П. Козицького в циклі “Вісім прелюдів- пісень”. Написані у традиціях М. Леонтовича, твори П. Козицького показують нові ґрані трактування акапельного звучання як індивідуально трактованого “хорового інструменталізму”. Проаналізовані твори демонструють дві з головних образно-семантичних сфер хорового жанру в українській музиці фольклористичного напрямку. Перша сфера – це трагедійність у баладі “Ой у полі, полі світлиця стояла…”, де досягають високого рівня поетичний символізм та поліфонічність музичного розвитку, як у “Прялі” М. Леонтовича та ін. Друга сфера – дитяча колядка, що у музичному плані має коріння в прадавніх фольклорних зразках і перегукується з “Дудариком” і “Щедриком” М. Леонтовича.
Посилання
Alshvang, Arnold. (1934), Creativity of Kozitsky. Sovetskaya muzyika [Soviet music], no. 12, рр. 5–18. (in Russian).
Bench-Shokalo, O. (2002). Ukrainskyi khorovyi spiv. Aktualizatsiia zvychaievoi tradytsii [Ukrainian choral singing. Updating the customary tradition], Kyiv: Redaktsiia zhurnalu “Ukrainskyi Svit”. (in Ukrainian).
Hordiichuk, M. (1985). Pylyp Kozytskyi [Pylyp Kozytskyi], Kyiv: Muzychna Ukraina. (in Ukrainian).
Kozytskyi, Pylyp. (1977). Tvorchist Mykoly Leontovycha [Creativity of Mykolа Leontovych], Kyiv: Muzychna Ukraina. (in Ukrainian).
Kozytskyi, Pylyp. (1971). Spiv i muzyka v Kyivskii akademii za 300 rokiv yii isnuvannia [Singing and music at the Kyiv Academy for 300 years of its existence], Kyiv: Muzychna Ukraina. (in Ukrainian).
Lashchenko, Anatolii (1999), Ukranian Choir art of the twentieth century. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Scientific Bulletin of the Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine], numeric 14, book 6 : Muzychne vykonavstvo [Musical performance], pp.18–31. (in Ukrainian).
Leonenko, Yana. (2005), Cooperation pages by Les Kurbas and P. Kozytsky. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Scientific Bulletin of the Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine], numeric 36, book 1: Ukrainska i svitova muzychna kultura: suchasnyi pohliad [Ukrainian and world music culture: a contemporary perspective], рр.157–166. (in Ukrainian).
Mukha, Anton. (2004). Kompozytory Ukrainy ta ukrainskoi diaspory [Composers of Ukraine and the Ukrainian Diaspora], Kyiv: Muzychna Ukraina. (in Ukrainian).
Nekrasova, Tetyana. (1968), Choral works by P. Kozytskyy in the 1920’s. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], numeric 3, рр. 18–31. (in Ukrainian).
Pavlyshyn, Stefaniia. (2005). Ihor Sonevytskyi [Ihor Sonevytskyi], Lviv: BaK. (in Ukrainian).
Parkhomenko, Lyu. (1979). Ukrainska khorova piesa: monohrafiia [Ukrainian choral play: monograph], Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian).
Semkovych, Vasyl. (2012–2013), The idea of “choral instrumentation” in the works by M. Leontovych. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia : Mystetstvoznavstvo [Bulletin of the Precarpathian University. Series: Art Studies], numeric 26–27, рр. 253–259. (in Ukrainian).
Filts, Bogdana. (1965). Khorovi obrobky ukrainskykh pisen [Choral arrangements of Ukrainian songs], Kyiv: Muzychna Ukraina. (in Ukrainian).
Yurchenko, Mstyslav. (2001). Ukrainska dukhovna muzyka 20-kh rokiv XX stolittia: navchalnometodychnyi posibnyk [Ukrainian spiritual music of the 1920s: training manual], Kyiv: Kyiv National University of Culture and Arts. (in Ukrainian), available at: https://parafia.org.ua/person/kozytskyj-pylyp/ (access August 22, 2019).