Ритмічна форма вірша і мелодії 5+5 у щедрівках Західного Поділля
DOI:
https://doi.org/10.25128/2411-3271.19.2.6Ключові слова:
ритмічна форма вірша і мелодіїй; шедрівка; Західне Поділля; силабомелодична модель; музичний синтаксис; формотворчі процесиАнотація
У статті проаналізовано ритмічну форму вірша і мелодії 5+5, що властива щедрівкам Західного Поділля та є своєрідним їхнім модусом мислення. Доведено, що така ритмічна форма найчастіше вживана у піснях цього жанру в досліджуваному етнографічному районі й має найширшу шкалу структурного та синтаксичного творення. З’ясовано, що типовою на синтаксичному рівні є однорядкова строфа 5+5 з однорядковим приспівом, який має дев’ять модифікацій, починаючи від трискладника й закінчуючи шістнадцятискладником. Визначено й структурні параметри строфи десятискладника 5+5 і простежено еволюцію її становлення на рівні музичного синтаксису. Розглянуто напливові нашарування, що відбулися в щедрівковому жанрі під впливом християнізації пісень цього жанру. Проаналізовано сапфічну строфу, притаманну найпоширенішій на згаданому терені щедрівці “В панськім городі росла лілія”, й констатовано, що вона сформувалася під впливом середньовічної латинської версифікації і таким чином адаптувалася в обрядові народнопісенні жанри.
Посилання
Banin, A. A. (1971). Trudovye artel’nye pesni i pripevki [Labor artel songs and refrains], Moscow: Sov. kompozitor. (in Russian).
Vladykina-Bachinskaya, N. (1976). Muzykal’nyy stil’ russkikh khorovodnykh pesen [Musical style of Russian round dance songs], Moscow: Muzyka. (in Russian).
Goshovskiy, V. (1971). U istokov narodnoy muzyki slavyan. Ocherki po muzykal’nomu slavyanovedeniyu [At the origins of folk music of the Slavs. Essays on Musical Slavic Studies], Moscow: Sov. kompozitor. (in Russian).
Ivanytskyi, A. I. (1990). Ukrainska narodna muzychna tvorchist. Posibnyk dlia vyshch. ta sered. navch. zakladiv [Ukrainian folk musical creativity. A guide for higher and secondary education institutions]. Kyiv: Muz. Ukraina. (in Ukrainian).
Kvitka, K. (1973). Amphibrachium in Ukrainian folk songs (from notes on rhythmic). Kvitka Kliment. Izbrannye trudy v dvukh tomakh [Kvitka Clement. Selected Works in Two Volumes], compilation and commentary by V. L. Goshovsky, Moscow: Sov. kompozitor, Vol. 2, pp. 81– 111. (in Russian).
Kvitka, K. (1971). Songs of Ukrainian winter ritual festivals. Kvitka Kliment. Izbrannye trudy v dvukh tomakh [Kvitka Clement. Selected Works in Two Volumes], compilation and commentary by V. L. Goshovsky, Moscow: Sov. kompozitor, Vol. 1, pp. 103–155. (in Russian).
Kolessa, F. (1970). Rhythmic of Ukrainian Folk Songs. F. M. Kolessa. Muzykoznavchi pratsi [F. M. Kolessa. Musicological works], prepared for printing S. Grytsa, Кyiv: Nauk. dumka, pp. 21–233. (in Ukrainian).
Smoliak, O. (2004). Vesniana obriadovist Zakhidnoho Podillia v konteksti ukrainskoi kultury. Monohrafiia [Spring ritual of Western Podillya in the context of Ukrainian culture. Monograph], Part I, Ternopil: Aston. (in Ukrainian).
Stoin, V. (1931). Народни песни от Средна Северна България [Folk songs from Middle Northern Bulgaria], Sofia: Publishing House of Ministry of Education. (in Bulgarian).