Ритмічна форма вірша і мелодії 5+5 у щедрівках Західного Поділля

Автор(и)

  • Олег Смоляк Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0435-5912
  • Оксана Довгань Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0002-1757-1016

DOI:

https://doi.org/10.25128/2411-3271.19.2.6

Ключові слова:

ритмічна форма вірша і мелодіїй; шедрівка; Західне Поділля; силабомелодична модель; музичний синтаксис; формотворчі процеси

Анотація

У статті проаналізовано ритмічну форму вірша і мелодії 5+5, що властива щедрівкам Західного Поділля та є своєрідним їхнім модусом мислення. Доведено, що така ритмічна форма найчастіше вживана у піснях цього жанру в досліджуваному етнографічному районі й має найширшу шкалу структурного та синтаксичного творення. З’ясовано, що типовою на синтаксичному рівні є однорядкова строфа 5+5 з однорядковим приспівом, який має дев’ять модифікацій, починаючи від трискладника й закінчуючи шістнадцятискладником. Визначено й структурні параметри строфи десятискладника 5+5 і простежено еволюцію її становлення на рівні музичного синтаксису. Розглянуто напливові нашарування, що відбулися в щедрівковому жанрі під впливом християнізації пісень цього жанру. Проаналізовано сапфічну строфу, притаманну найпоширенішій на згаданому терені щедрівці “В панськім городі росла лілія”, й констатовано, що вона сформувалася під впливом середньовічної латинської версифікації і таким чином адаптувалася в обрядові народнопісенні жанри.

Біографії авторів

Олег Смоляк, Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка

доктор мистецтвознавства, професор

Оксана Довгань, Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Banin, A. A. (1971). Trudovye artel’nye pesni i pripevki [Labor artel songs and refrains], Moscow: Sov. kompozitor. (in Russian).

Vladykina-Bachinskaya, N. (1976). Muzykal’nyy stil’ russkikh khorovodnykh pesen [Musical style of Russian round dance songs], Moscow: Muzyka. (in Russian).

Goshovskiy, V. (1971). U istokov narodnoy muzyki slavyan. Ocherki po muzykal’nomu slavyanovedeniyu [At the origins of folk music of the Slavs. Essays on Musical Slavic Studies], Moscow: Sov. kompozitor. (in Russian).

Ivanytskyi, A. I. (1990). Ukrainska narodna muzychna tvorchist. Posibnyk dlia vyshch. ta sered. navch. zakladiv [Ukrainian folk musical creativity. A guide for higher and secondary education institutions]. Kyiv: Muz. Ukraina. (in Ukrainian).

Kvitka, K. (1973). Amphibrachium in Ukrainian folk songs (from notes on rhythmic). Kvitka Kliment. Izbrannye trudy v dvukh tomakh [Kvitka Clement. Selected Works in Two Volumes], compilation and commentary by V. L. Goshovsky, Moscow: Sov. kompozitor, Vol. 2, pp. 81– 111. (in Russian).

Kvitka, K. (1971). Songs of Ukrainian winter ritual festivals. Kvitka Kliment. Izbrannye trudy v dvukh tomakh [Kvitka Clement. Selected Works in Two Volumes], compilation and commentary by V. L. Goshovsky, Moscow: Sov. kompozitor, Vol. 1, pp. 103–155. (in Russian).

Kolessa, F. (1970). Rhythmic of Ukrainian Folk Songs. F. M. Kolessa. Muzykoznavchi pratsi [F. M. Kolessa. Musicological works], prepared for printing S. Grytsa, Кyiv: Nauk. dumka, pp. 21–233. (in Ukrainian).

Smoliak, O. (2004). Vesniana obriadovist Zakhidnoho Podillia v konteksti ukrainskoi kultury. Monohrafiia [Spring ritual of Western Podillya in the context of Ukrainian culture. Monograph], Part I, Ternopil: Aston. (in Ukrainian).

Stoin, V. (1931). Народни песни от Средна Северна България [Folk songs from Middle Northern Bulgaria], Sofia: Publishing House of Ministry of Education. (in Bulgarian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-23