Проблеми визначення та розвитку категорії стилю в музикознавстві
DOI:
https://doi.org/10.25128/2411-3271.19.2.2Ключові слова:
стиль; музичний стиль; музичне мислення; музична мова; індивідуальний стиль; історичний стильАнотація
У статті розглянуто основні дефініції поняття стилю. Керуючись історичним аспектом розгляду музичних явищ, розкрито сутність стильової категорії. Охарактеризовано проблеми визначення стилю з позицій дослідження категорії у працях науковців різних періодів розвитку музикознавства. Здійснено висновки щодо тривалої історії формування категорії стилю, багатозначності та багаторівневості застосування терміну.
Посилання
Asaf’ev, B. (1978). Putevoditel’ po kontsertam: slovar’ naibolee neobkhodimykh terminov i ponyatiy [Concert Guide: A Dictionary of the Most Necessary Terms and Concepts], Moscow: Sovetskiy kompozitor. (in Russian).
Gete, I. (1980). Sobranie sochineniy v desyati tomakh [Collected Works in Ten Volumes], Vol. 10, Moscow: Khudozhestvennaya literatura. (in Russian).
Goryukhina, N. (1985). Ocherki po voprosam muzykal’nogo stilya i formy [Essays on Musical Style and Form], Kyiv: Muzychna Ukraina. (in Ukrainian).
Kokhanyk, I. (2008). Musical Style in the Situation of “Understanding Communication”: Scientific and Creative Aspects. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho: zbirnyk statei [Scientific Herald of the Peter Tchaikovskyi National Music Academy of Ukraine: collection of articles], Vol. 72, Kyiv, pp. 28–39. (in Ukrainian).
Kushnarev, H. (1934). To the Problem of the Analysis of a Musical Work. Sovetskaya muzyka [Soviet Music], no. 6. p. 25. (in Russian).
Larosh, G. A. (1913). Sobranie muzykal’no-kriticheskih statey [Collection of Critical Music Articles], Vol. 1, Moscow: Tipo-litografiya t-vo I. N. Kushnerev. (in Russian).
Lunacharskiy, A. (1967). Sobranie sochineniy. V 8 t. Literaturovedenie. Kritika. Estetika [Collected Works. Literature Studies. Critique. Aesthetics], [ed. I. I. Anisimov and others], Vol. 8: Aesthetics, Literary Critique. Articles, Reports, Speeches. (1928–1933), ed. I. S. Chernoucan & U. A. Gural’nik, Moscow: Hudozhestvennaya literatura. (in Russian).
Markova, E. N. (1990). Intonatsionnost’ muzykal’nogo iskusstva: nauchnoe obosnovanie i problemy pedagogiki [The Intonation of Musical Art: a Scientific Rationale and Problems of Pedagogy, Kyiv: Muzychna Ukraina. (in Ukrainian).
Ivanov-Boretskiy, M. V. (Ed.). (1934). Materialy i dokumenty po istorii muzyki [Materials and Documents on the History of Music], Vol. 2: XVIII century (Italy, France, Germany, England), [trans. from Italian, French, German and English by ed. M. V. Ivanov-Boretskiy. Moscow: Ogiz; Gos. muz. izd-vo. (in Russian).
Mihajlov, M. K. ( 1990). Etjudy o stile v muzyke: stat'i i fragmenty [Studies on Style in Music: Articles and Excerpts], [ed. A. Wolfson; introductory article M. Aranovskyi], Leningrad: Muzyka. (in Russian).
Mikhaylov, M. (1981). Stil’ v muzyke: Issledovanie [Style of Music: Study], Leningrad: Muzyka. (in Russian).
Miroshnychenko, S. V. (2004). Stylistic and Non-stylistic in Polyphony. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho: zbirnyk statei [Scientific Herald of the Peter Tchaikovskyi National Music Academy of Ukraine: Collection of Articles], Vol. 38: Musical Style: Theory, History, Modernity, Kyiv, pp. 41–53. (in Ukrainian).
Moskalenko, V. H. (1998). Creative Aspect of Musical Style. Kyivske muzykoznavstvo [Kyiv Musicology], Vol. 1, Kyiv, pp. 87−93. (in Ukrainian).
Shestakov, V. P. (Ed.). (1966). Muzykal’naya estetika zapadnoevropeyskogo Srednevekovya i Vozrozhdeniya [Musical Aesthetics of the Western European Middle Ages and Renaissance], Moscow: Muzyka. (in Russian).
Shestakov, V. P. (Ed.). (1971). Muzykal’naya estetika Zapadnoy Evropy XVII-XVIII vekov [Musical Aesthetics of Western Europe of XVII–XVIII centuries], Moscow: Muzyka. (in Russian).
Nazaykinskiy, E. V. (2003). Stil’ i zhanr v muzyke: Uchebnoe posobie dlya studentov vysshih uchebnyh zavedeniy [Style and Genre in Music: A Manual for Students of Higher Educational Institutions], Mosсow: Gumanitarnyy izdatel’skiy tsentr VLADOS. (in Russian).
Samoylenko, A. (2004). Style as a Music and Cultural Category in the Context of M. Bakhtin’s Theory of Dialogue. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho: zbirnyk statei [Scientific Herald of the Petro Tchaikovskyi National Music Academy of Ukraine: Collection of Articles], Vol. 37, Kyiv, pp. 3–13. (in Ukrainian).
Serov, A. N. (1950). Izbrannye stat’i [Selected Articles], Vol. 1, Moscow: Muzgiz. (in Russian).
Sokol, A. V. (2007). Ispolnitel’skie remarki, obraz mira i muzykal’niy stil’ [Performing Remarks, Image of the World and Musical Style], Odessa: Moryak. (in Ukrainian).
Tyshko, S. (1993). Problema natsional’nogo stilya v russkoy opere. Glinka, Musorgskiy, Rimskiy-Korsakov [The problem of national style in the Russian opera. Glinka, Mussorgsky, Rimsky-Korsakov], Kyiv: Petro Tchaikovskyi Kyiv State Conservatory. (in Ukrainian).
Shyp, S. V. (1998). Muzychna forma vid zvuku do styliu: navchalnyi posibnyk [Musical Form from Sound to Style: Manual], Kyiv: Zapovit. (in Ukrainian).
Yavorskiy, B. L. (1987). Izbrannye trudy [Selected Works], Vol. 2, Moscow: Sovetskiy kompozitor. (in Russian).
Adler, G. (1911). Der Stil in der Musik. I Buch. Prinzipien und Arten des musikalischen Stils [The Style in Music. I book. Principles and Types of Musical Style.], Leipzig: Breitkopf & Härtel. (in German).
Adler, G. (1930). Handbuch der Musikgeschichte [Handbook of Music History], Vol. 1, Berlin: Max Hesses Verlag. (in German).
Adler, G. (1919). Methode der musikgeschichte [Method of Music History], Leipzig: Breitkopf & Härtel. (in German).
Brossard, S. (1703). Dictionnaire de musique contenant une explication des termes grecs, italiens et français les plus usités dans la musique, etc. [Dictionary of music containing an explanation of the most used Greek, Italian and French terms in music, etc.], Paris, Amsterdam, At the expense of Etienne Roger (in French).
Kurt, E. (1931). Musikpsychologie [Music Psychology], Berlin: M. Hesse. (in German).
Perry, C. (1924). Style in Musical Art, London: Macmillan and co., limited. (in English).
Riemann, H. (1908). Kleines handbuch der musikgeschichte mit periodisierung nach stilprinzipien und formen [Small Nandbook of Music History with Periodization According to Style Principles and Forms], Leipzig: Breitkopf & Härtel. (in German).
Rousseau, J. J. (1839). Dictionary de musique [Music Dictionary]. Vol. 6: Musique [Music], Paris: Lefèvre. (in French).
Walther, J. G. (1732). Musicalisches Lexicon oder Musicalische Bibliothec [Musical Lexicon or Musicalische Bibliothec], Leipzig: Wolffgang Deer. (in German).