ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНІ ОСОБЛИВОСТІ ТИПОГРАФІКИ В ДИЗАЙНІ ПОЛІГРАФІЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ СТИЛЮ АР ДЕКО

Anzhela Homziak

Анотація


У статті на основі аналізу історико-мистецтвознавчих джерел із окресленої
проблематики, візуального огляду та композиційного аналізу зразків поліграфічної продукції розглянуто характерні особливості акцидентних шрифтів стилю Ар Деко. Окремо простежено основні принципи формотворення та взаємозв’язки шрифтів з композицією. Встановлено роль типографіки в дизайні поліграфічної продукції стилю Ар Деко.


Ключові слова


Ар Деко; дизайн; поліграфічна продукція; шрифт; обкладинка; плакат; упаковка; композиція

Повний текст:

PDF

Посилання


Bantsekova, A. (2007), The book-magazine graphic of Lviv in Art Deco style, Studii mystetstvoznavchi [Art studies studios], no. 3(19), Kyiv, M. T. Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology NAS of Ukraine, pp. 25–34. (in Ukrainian).

Hryshchenko, V. (2011), Features of design in poster art, Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Dyzain-osvita v Ukraini: suchasnyi stan, perspektyvy rozvytku ta yevrointehratsiia [Scientific Journal of the Kharkov State Academy of Design and Fine Arts. Design-education in Ukraine: the current state, prospects of development and European integration] no. 6, Kharkiv, Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, pp. 138–141. (in Ukrainian).

Efimov, V. (2006), Velikie shrifty. Shest iz tridtsati. Kniga pervaya: Istoki [Great fonts. Six out of thirty. Book One: Origins], Moscow, ParaTayp. (in Russian), available at: https://www.paratype.ru/arts/Futura.pdf (access January 28, 2018).

Ivanenko, T. O. (2011), Bifunctionality of the incident font: advertising and multimedia, Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. Arkhitektura [Scientific Journal of the Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts. Art studies. Architecture.] no. 3, Kharkiv, Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, pp. 36–38. (in Ukrainian).

Ivanenko, T. O. (2006), “Artistic-figurative features of the formation of an incidental font ”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Technical aesthetics), 05.01.03, Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, Kharkiv, 20 p. (in Ukrainian).

Ismailova, M. S. (2015), Typography as an instrument for solving functional and aesthetic aspects in the design of printed advertising products of early modernism (1910–1935), Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. Istoriia mystetstva [Scientific Journal of the Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts. Art studies. History of art.] no. 6, Kharkiv, Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, pp. 61–70. (in Ukrainian).

Kryshtopaitis, V. V. (2011), “Classical typography of printed publications in the digital set: functional and aesthetic aspects”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Design), 17.00.07, Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, Kharkiv, 20 p. (in Ukrainian).

Mykhailenko, V. Y., (2004), Osnovy kompozytsii (Heometrychni aspekty khudozhnoho formotvorennia) [Composition basics (Geometric aspects of artistic shaping)], Kyiv, Karavella. (in Ukrainian), available at: http://ua-typography.livejournal.com/13603.html (access March 21, 2018).

Ruder, Emil (1982), Typohrafyka [Typography], Moscow, Kniga. (in Russian), available at: https://artclever.com/books/Typo_EmilRuder.pdf (access March 2, 2018).

Sbitnieva, N. F. (2003), “Features of the Soviet packaging development of the 1930’s. Utilitarian and artistic aspects”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Technical aesthetics), 05.01.03, Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, Kharkiv, 20 p. (in Ukrainian).

Chufarovskiy, V. (2008), Byla, ostalas, vidoizmenilas… Zametki po staroy i novoy funktsionalistskoy aktsidentsii Chast 1. Ot 1910-kh do 30-kh vklyuchitelno (prodolzheniye) [Was, has remained, has changed ... Notes on the old and new functionalist accidents Part 1. From 1910 to 30 inclusive (continued)], KompyuArt. (in Russian), available at: https://compuart.ru/article/19396 (access January 17, 2018).

Shevchenko, V., (2014), Kharakterystyka shryftu yak sposobu polihrafichnoho vidtvorennia tekstu: elektronni dydaktychni demonstratsiini materialy z dystsypliny “Khudozhno-tekhnichne oformlennia” dlia studentiv napriamu pidhotovky 6.030303 “Vydavnycha sprava ta redahuvannia” [Characteristic of the font as a method of polygraphic reproduction of the text: electronic didactic demonstration materials on discipline “Artistic and technical design” for

students of the direction of preparation 6.030303 “Publishing and editing”], Kyiv, Institute of Journalism. (in Ukrainian), available at: http://smd.univ.kiev.ua/?p=7347 (access February 14, 2018).

Yaremchuk, O. (2013), Font poster in the system of polygraphic design, Ukrainska akademiia mystetstva [Ukrainian Academy of Arts], vol. 20, pp. 114–122. (in Ukrainian). available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uam_2013_20_17 (access March 02, 2018).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Банцекова А. Книжково-журнальна графіка Львова в стилі ар-деко / А. Банцекова // Студії мистецтвознавчі. – К. : ІМФЕ НАН України, 2007. – № 3(19). – С. 25–34.
2. Грищенко В. В. Особливості дизайну в мистецтві плаката / В. В. Грищенко // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Дизайн-освіта в Україні: сучасний стан, перспективи розвитку та євроінтеграція. – Харків, 2011. – № 6. – С. 138–141.

3. Ефимов В. Великие шрифты. Шесть из тридцати. Книга первая: Истоки / Владимир Ефимов. – М. : ПараТайп, 2006. – 184 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.paratype.ru/arts/Futura.pdf

4. Іваненко Т. О. Біфункціональність акцидентного шрифту: реклама і мультимедіа / Т. О. Іваненко // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв.
Мистецтвознавство. Архітектура. – 2011. – № 3. – С. 36–38.

5. Іваненко Т. О. Художньо-образні особливості формоутворення акцидентного шрифту : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 05.01.03 “Технічна естетика” / Т. О. Іваненко. – Мін-во освіти і науки України Харківська державна академія дизайну і мистецтв. – Харків, 2006. – 20 с.

6. Ісмайлова М. С. Типографіка як інструмент рішення функціональних та естетичних аспектів у дизайні поліграфічної рекламної продукції раннього модернізму (1910–1935) / М. С. Ісмайлова // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Історія мистецтва. – Харків, 2015. – № 6. – С. 61–70.

7. Криштопайтіс В. В. Класична типографіка друкованих видань в умовах цифрового набору: функціональні та естетичні аспекти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.07 “Дизайн” / Криштопайтіс Валентина Володимирівна. – Мін-во освіти і науки, молоді та спорту України. ХДАДіМ. – Харків, 2011. – 20 с.

8. Михайленко В. Є. Основи композиції (Геометричні аспекти художнього формотворення): навч. посіб. для студ. вищих навч. закладів / В. Є. Михайленко, М. І. Яковлев – К. : Каравелла, 2004. – 304 с. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uatypography.livejournal.com/13603.html

9. Рудер Еміль. Типографика / Е. Рудер. – М. : Книга, 1982. – 286 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://artclever.com/books/Typo_EmilRuder.pdf

10. Сбітнєва Н. Ф. Особливості розвитку радянської упаковки 1930-х років. Утилітарні та художні аспекти: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 05.01.03 “Технічна естетика” / Н. Ф. Сбітнєва. – Харківська державна академія дизайну і мистецтв. – Харків, 2003. – 20 с.

11. Чуфаровский В. Была, осталась, видоизменилась… Заметки по старой и новой функционалистской акциденции. Часть 1. От 1910-х до 30-х включительно (продолжение) / Владимир Чуфаровский // КомпьюАрт. – Москва, 2008. [Електронний ресурс – Режим доступу до ресурсу: https://compuart.ru/article/19396.

12. Шевченко В. Характеристика шрифту як способу поліграфічного відтворення тексту: електронні дидактичні демонстраційні матеріали з дисципліни “Художньо-технічне оформлення” для студентів напряму підготовки 6.030303 “Видавнича справа та редагування”. – К. : Інститут журналістики, 2014. – 235 слайдів. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://smd.univ.kiev.ua/?p=7347.

13. Яремчук О. Шрифтовий плакат у системі поліграфічного дизайну / О. Яремчук // Українська академія мистецтва. – 2013. – Вип. 20. – С. 114–122. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uam_2013_20_17.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.