ПРОЦЕСІЙНІ ХРЕСТИ АВТОРСТВА РИБОТИЦЬКИХ МАЙСТРІВ 1680–1740-Х РОКІВ: ТИП І ТЕМАТИКА ЗОБРАЖЕННЯ

Автор(и)

  • Roksolana Kosiv Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, Ukraine

Ключові слова:

процесійні хрести, іконографія, тип хреста, риботицький осередок церковного мистецтва 1680–1740-х рр., облаштування церкви

Анотація

У статті досліджено процесійні хрести авторства майстрів з осередку церковного мистецтва у м. Риботичі поблизу Перемишля (Надсяння, тепер – Польща), що активно діяв у 1680–1740-х рр., забезпечуючи творами сакрального мистецтва храми не тільки навколишні, а й віддалених територій Перемиської та Мукачівської єпархій. До авторства риботицьких майстрів досліджувані хрести віднесені на підставі характерної стилістики малярства, іконографії та різьби. Розглянуто взаємозв’язок зображень обох боків процесійних хрестів. Простежено символіку форми процесійного хреста у контексті її розвитку на українських землях.

Біографія автора

Roksolana Kosiv, Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри сакрального мистецтва Львівської
національної академії мистецтв, старший науковий працівник

Посилання

Aleksandrovych, V. (1992), New Data About Iconpainting Center in Rybotychi in the Second Half of the 17th c., Narodna tvorchist ta etnohrafiia [Folk Art and Etnography], no. 1, pp. 59–63. (in Ukrainian).

Aleksandrovych, V. (2010), Art processing of metal, Istoriia ukrainskoho mystetstva u 5 t. [History of Ukrainian art: in 5 vol.], National Academy of Sciences of Ukraine, M. T. Rilsky Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology, ed. Skrypnyk, H., Kyiv, Vol. 2 : Mystetstvo serednikh vikiv [Art of the Middle Ages], pp. 977–984. (in Ukrainian).

Bonkovska, S. (1995), To the genesis of crosses forms on cupolas of the Ukrainian churches of 16th – first half of the 17th centuries, Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Pratsi Sektsii etnohrafii ta folklorystyky [Notes of the Shevchenko Scientific Society. Works of the Section of Ethnography and Folklore], Lviv, Shevchenko Scientific Society in Lviv, 1995, Vol. CCXXX, pp. 122–141. (in Ukrainian).

Vzdornov, G. (1978). Kiyevskaya Psaltir' 1397 goda. Issledovanie o Kievskoy Psaltiri: V 2-kh tomakh [Kiev Psalter of the year 1397. The study of the Kiev Psalter: In 2 vols], Moscow, Iskusstvo. (in Russian).

Zolotarchuk, N. (2015), “Western Ukrainian Processional crosses and paterytsi from the 17th – 21 centuries (traditions, innovations, artistic features)” Thesis abstract for Cand. Sc. (Art studies), 17.00.06, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ministry of Education and Science of Ukraine, Ivano-Frankivs’k, 20 p. (in Ukrainian).

Kosiv, R. (2017), Works of art by Ivan Krulytskyy in the context of the activity of the iconpainting center in Rybotychi (1700’s), Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Bulletin of Kharkiv State Academy of Design And Arts], Kharkiv, no. 5, pp. 87–93. (in Ukrainian).

Mytropolyt Ilarion (1990), Tryramennyi khrest zo skisnym pidnizhkom – natsionalnyi khrest Ukrainy. Istorychna-arkheolohichna studiia z 41 maliunkom [The tri-bar cross with a slanty footbar – a national cross of Ukraine. A historical-archeological study with 41 drawings], Vinnipeg, Nakladom tovarystva “Volyn”. (in Ukrainian).

Mozdyr, M. (2002), To the Question about “Rybotyts’ka” Ikon and It Area, Mystetstvoznavstvo’01 [Art Studies’01], Lviv, SKiM, pp. 35–38. (in Ukrainian).

Otkovych, V. (2004), Rybotychi Iconpainting Area, Zachodnioukraińska sztuka cerkiewna. [West Ukrainian Church Art], Part II. Proceedings of International scientific conference Łańcut–Kotań 2004, 17–18 April, Łańcut, Castle-Museum in Lancut, pp. 295–315. (In Ukrainian).

Patriarkh Dymytriy (Yarema) (2005), Ikonopys Zakhidnoi Ukrainy 12–15 st. [Iconpainting of Western Ukraine from the 12–15th centuries], Lviv, Drukarski kunshty. (in Ukrainian).

Ukrainska khrestolohiia : mystetstvoznavchi doslidzhennia: spetsialnyi vypusk Narodoznavchykh zoshytiv [Ukrainian Staurology : Art study research. Special Issue of Folk Studies Papers], 1997, Lviv. (in Ukrainian).

Czajkowski, J., Grzadziela, R., Szczepkowski, A. (1998), Ikona Karpacka. Album wystawy w Parku Etnograficznym w Sanoku [Karpatian Ikon. Album of the Exhibition in the Ethnographic Park in Sanok], Sanok, Folk Building Museum. (in Polish).

Janocha, M. (2001), Ukraińskie i białoruskie ikony świąteczne w dawnej Rzeczypospolitej: problem kanonu [The Ukrainian and Belarus festive icons in the old Rzeczpospolita], Warszawa, Neriton. (in Polish).

Nowacka, J. (1962), Iconpainting School in Rybotyche, Polska sztuka ludowa [Polish Folk Art], Warsaw, Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, no. 1, pp. 26–43. (in Polish).

Przezdziecka, M. (1973), O małopolskim malarstwie ikonowym w XIX wieku [About Iconpainting in Malopolska in the 19th Century], Wroclaw, Publishing House of the Polish Academy of Sciences. (in Polish).

Marcinkowska, M., Salwiński, M. and Walczak, M. (2006), Unter Deinen Schutz...: Ikonen vom 15. bis 18. Jahrhundert aus den polnischen Karpaten [Under your protection...: 15th – 18th century icons from the Polish Carpathians], Nowy Sącz : The District Museum in Nowy Sącz. (in German and English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-26