СУЧАСНЕ ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СВІТОВИХ КУЛЬТУРНИХ ТЕНДЕНЦІЙ

Liudmyla Khotsianovska

Анотація


У статті здійснений загальний аналіз окремих актуальних (станом на початок 2018 року) тенденцій розвитку хореографічного мистецтва в нашій країні й на світовому рівні. Надано визначення сутності хореографії. Проаналізований класичний танець як мейнстрім хореографічного мистецтва минулого, а також сучасний танець, що отримав розвиток упродовж ХХ століття. Розглянуті зміни у хореографії на початку ХХІ століття. Обґрунтовані особливості й вказані причини динамічного поширення комерційної хореографії. Виявлено роль науково-технічного прогресу в розвитку сучасного танцю. Вказані характерні
особливості хореографії постмодерну у світі та в Україні.


Ключові слова


хореографія; хореографічне мистецтво; класичний танець; сучасний танець; балет; модерн; перфоманс; твір; музика; текст; вистава

Повний текст:

PDF

Посилання


Basych, Yu. M. (2014), Contemporary Dance and Place of Traditional Dance Symbols in Ukrainian Choreography, Filosofiia i politolohiia v konteksti suchasnoi kultury [Philosophy and Politology in the context of modern culture], Vol. 7, pp. 26-31. (in Ukrainian).

Bernadska, D. P. (2005), “The Phenomenon of Synthesis of Arts in Contemporary Ukrainian Stage Choreography”, Thesis Abstract for Candidate of Art Studies: 17.00.01, Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv, 20 р. (in Ukrainian).

Bykova, O. V. (2017), “Formation of Individual Creative Abilities of Future Teachers of Choreography in the Course of Extracurricular Educational Work of Higher Educational Institutions”, Thesis Abstract for Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.07, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman, 20 р. (in Ukrainian).

The II All-Ukrainian Festival-Contest of Choreographic Art “Territory of Talents – 2017” Available at: https://baturyn-rada.gov.ua/ogoloshennya-16-29-37-11-10-2017. (in Ukrainian).

Danchuk, L. I. (2008), Azbuka rezhysury shou-prohram [Alphabet of Directing Show Programs ], Zhytomyr, Polissia. (in Ukrainian).

Zavialova, O. K. (2014), Istoriia baletnoho mystetstva: vid vytokiv – do pochatku XX st. [History of Ballet Art: from the Origins to the Beginning of the 20-th century], Sumy, Mriya. (in Ukrainian).

Karpenko, V. N. (2017), Genesis of Dance Terminology in Contemporary Dance, Nauka. Iskusstvo. Kul’tura [Science. Art. Culture], Vol. 1(13), pp. 138–142. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/genezis-tantsevalnoy-terminologii-v-sovremennom-tantse. (in Russian).

Kiseeva, E. V. (2014), Stages of Formation and Development of Post-Modern Dance in the Second Half of the 20th – the beginning of the 21st century, Yuzhno-rossiyskiy muzykal’nyy al’manakh [South-Russian musical almanac], no. 2 (15), pp. 88–96. (in Russian).

Kovalenko, Ye. I.(2017), “Ballet Art of the National Opera of Ukraine in 1991–2015. Performing traditions, creative figures, performances”, Thesis Abstract for Candidate of Art Studies: 17.00.02, National Academy of Sciences of Ukraine, Rylskyi Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology, Kyiv, 23 р. (in Ukrainian).

Kuzhelnyi, O. P. (2012), Osnovy rezhysury teatralizovanykh vydovyshch i sviat [Fundamentals of Directing Theatrical Performances and Holidays], National Academy of Government Managerial Staff of Culture and Arts, Kyiv,140 р. (in Ukrainian).

Murovana, I. V. (2018) “Development of Children’s Choreographic Education in Kirovohrad Region (Last Quarter of the 20th – the beginning of the 21st century), Thesis Abstract for Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.01, Volodymyr Vynnychenko Central Ukraine State Pedagogical University, Kropyvnytskyi, 20 р. (in Ukrainian).

Sadykova, D. A. (2014), Dance as a Phenomenon of Media Culture, Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. [Bulletin of St. Petersburg University], Ser. 6, Vol. 4. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/tanets-kak-fenomen-mediakultury. (in Russian).

Stanislavska, K. I. (2012), Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury: monohrafiia [The Artistic and Spectacular Forms of Modern Culture: Monograph], Kyiv, National Academy of Government Managerial Staff of Culture and Arts. (in Ukrainian).

Stepaniuk, I. V. (2017), “Vocal and Choreographic Culture of Volyn of the Second Half of the 20th – the Beginning of the 21st Century: Sources and Contemporary Trends in Functioning, Thesis Abstract for Candidate of Art Studies: 26.00.01, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, 20 р. (in Ukrainian).

Plakhotniuk, О, Androshchuk, L. and Blahova, T. (2016), Suchasne khoreohrafichne mystetstvo: pidgruntia, tendentsii, perspektyvy rozvytku [Modern Choreographic Art: Foundations, Trends, Prospects of Development], Lviv, Spolom. (in Ukrainian).

Taranenko, Yu. P. (2017), “Training of Future Teachers of Choreography for the Development of Artistic and Creative Abilities of Junior Schoolchildren”, Thesis Abstract for Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04, Berdiansk State Pedagogical University, Berdiansk, 20 р. (in Ukrainian).

Sharykov, D. I. (2017), Neoklasytsyzm u khoreohrafichnii kulturi: geneza i kontseptsiia baletnoho teatru: monohrafiia [Neoclassicism in Choreographic Culture: Genesis and the Concept of Ballet Theatre: Monograph], Kyiv, Vinnytsya, Nilan. (in Ukrainian).

Sharykov, D. I. (2010), Teoriia, istoriia ta praktyka suchasnoi khoreohrafii. Henezys i klasyfikatsiia suchasnoi khoreohrafii - napriamy, styli, vydy: monohrafiia [Theory, History and Practice of Modern Choreography. Genesis and Classification of Modern Choreography – Directions, Styles, Types: Monograph], Kyiv, KyMU. (in Ukrainian).

Sharykov D. I. (2010) “Contemporary dance” u baletmeisterskomu mystetstvi [“Contemporary Dance” in Choreographic Art ], Kyiv, KyMU. (in Ukrainian).

International Encyclopedia of Dance (2016), edited by S. J. Cohen, Oxford, Oxford University Press. (in English).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Басич Ю. М. Сучасний танець та місце традиційної танцювальної символіки в українській хореографії / Ю. М. Басич // Філософія і політологія в контексті сучасної культури. – 2014. – Вип. 7. – С. 26–31.

2. Бернадська Д. П. Феномен синтезу мистецтв в сучасній українській сценічній хореографії: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.01 / Бернадська Дарія Петрівна. – Київський національний ун-т культури і мистецтв. – К., 2005. – 20 с.

3. Бикова О. В. Формування індивідуальних творчих здібностей майбутніх учителів хореографії в процесі позааудиторної виховної роботи вищих навчальних закладів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 / Бикова Ольга Вікторівна. – Уман. держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. – Умань, 2017. – 20 с.

4. Всеукраїнський фестиваль-конкурс хореографічного мистецтва “Територія талантів–2017” [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://baturyn-rada.gov.ua/ogoloshennya-16-29-37-
11-10-2017.

5. Данчук Л. І. Азбука режисури шоу-програм / Л. І. Данчук. – Житомир : Полісся, 2008. – 288 c.

6. Зав’ялова О. К. Історія балетного мистецтва: від витоків – до початку XX ст. / О. К. Зав’ялова. – Суми : Мрія, 2014. – 114 c.

7. Карпенко В. Н. Генезис танцевальной терминологии в современном танце / В. Н. Карпенко, И. А. Карпенко // Наука. Искусство. Культура. – 2017. – Вып. 1 (13)/ – C. 138–142. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/genezis-tantsevalnoyterminologii-v-sovremennom-tantse.

8. Кисеева Е. В. Этапы становления и развития танца постмодерн во второй половине XX – начале XXI векав / Е. В. Кисеева // Южно-российский музыкальный альманах. – 2014. – № 2 (15). – С. 88–96.

9. Коваленко Є. І. Балетне мистецтво Національної опери України 1991–2015 рр.: виконавські традиції, творчі постаті, вистави: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.02 / Коваленко Єва Ігорівна. – НАН України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. – Київ, 2017. – 23 с.

10. Кужельний О. П. Основи режисури театралізованих видовищ і свят / О. П. Кужельний. – Нац. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. – К. : НАКККіМ, 2012. – 140 с.

11. Мурована І. В. Розвиток дитячої хореографічної освіти на Кіровоградщині (остання чверть XX – початок XXI століття): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 / Мурована Ірина Володимирівна. – Центральноукр. держ. пед. ун-т ім. Володимира Винниченка. – Кропивницький, 2018. – 20 с.

12. Садыкова Д. А. Танец как феномен медиакультуры / Д. А. Садыкова // Вестник Санкт-Петербургского университета. – 2014. – Сер. 6. – Вып. 4 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/tanets-kak-fenomen-mediakultury.

13. Станіславська К. І. Мистецько-видовищні форми сучасної культури : монографія / К. І. Станіславська. – К. : НАКККіМ, 2012. – 320 с.

14. Степанюк І. В. Вокально-хореографічна культура Волині другої половини XX – початку XXI століття: джерела та сучасні тенденції функціонування: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 26.00.01 / Степанюк Ігор Віталійович. – ДВНЗ “Прикарпат. нац. ун-т ім. Василя Стефаника”. – Івано-Франківськ, 2017. – 24 с.

15. Сучасне хореографічне мистецтво: підґрунтя, тенденції, перспективи розвитку / [ред. кол. О. Плахотнюк, Л. Андрощук, Т. Благова та ін.]. – Львів : СПОЛОМ, 2016. – 240 с.

16. Тараненко Ю. П. Підготовка майбутніх учителів хореографії до розвитку художньо-творчих здібностей молодших школярів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / Тараненко Юлія Петрівна. – Бердян. держ. пед. ун-т. – Бердянськ, 2017. – 20 с.

17. Шариков Д. І. Неокласицизм у хореографічній культурі: ґенеза і концепція балетного театру: монографія / Д. І. Шариков. – Київ ; Вінниця : Нілан, 2017. – 301 с.

18. Шариков Д. І. Теорія, історія та практика сучасної хореографії. Генезис і класифікація сучасної хореографії – напрями, стилі, види: монографія / Д. І. Шариков. – К. : КиМУ, 2010. – 208 с.

19. Шариков Д. І. “Contemporary dance” у балетмейстерському мистецтві / Д. І. Шариков. – К. : КиМУ, 2010. – 170 с.

20. International Encyclopedia of Dance / ed. by S. J. Cohen. – Oxford : Oxford University Press, 2016. – 758 p.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.