ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ БІБЛІЙНОЇ ТЕМАТИКИ У ТВОРЧОСТІ МИТЦІВ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ 1960-Х – 1980-Х РОКІВ

Автор(и)

  • Oleksandra Osadcha Харківська державна академія дизайну і мистецтв, Україна

Ключові слова:

біблійні образи та сюжети, християнська тематика, українське мистецтво, Львівська художня школа, Закарпатська художня школа

Анотація

У статті висвітлено специфіку інтерпретації християнських образів та сюжетів у мистецтві Львівської і Закарпатської художніх шкіл епох “Відлиги” й “Застою”. Проаналізовано джерела формування та характерні особливості пластичної мови, сюжетний спектр робіт на релігійні теми. Охарактеризовано умови функціонування досліджуваної проблематики та її втілення в творчості видатних майстрів 1960-х ‑ 1980-х років.

Біографія автора

Oleksandra Osadcha, Харківська державна академія дизайну і мистецтв

аспірант кафедри теорії і історії мистецтв

Посилання

Aksinin, A. “Autobiography (1981),” available at: http://www.aksinin.com/main.php?lang=ru&biography=2 (access July 22, 2017). (in Russian).

Bakhtarov, A. (2013), “Sacrum i profanum in the dimension of the Soviet totalitarism,” Naukovi pratsi [Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu “Kyievo-Mohylianska akademiia”]. Ser.: Filolohiia. Literaturoznavstvo [Scientific works of Petro Mohyla Black Sea State University. Philology and Literature series], Vol. 224, No. 212, pp. 6–10. (in Ukrainian).

Havrosh, O. (2017), “Genre painting of Transcarpathia of 1945–1991: evolution of the genre, theme, personalities”, Thesis abstract for Cand. Sc., 17.00.05 “Fine Art”, Lviv National Academy of Arts, Lviv. (in Ukrainian).

Holubets, O. (2001), Mizh svobodoiu i totalitaryzmom: Mystetske seredovyshche Lvova druhoi polovyny XX stolittia : monohrafiia [Between Freedom and Totalitarism: Lviv art life of the second half of the 20-th century], Lviv, Akademichnyi ekspres. (in Ukrainian).

Grigorenko, V. (1987), Without prejudice, Nauka i religiya [Science and Religion], no. 12, pp. 13–19. (in Russian).

Dudniak, I. (2008), The sacral themes in the art of Opanas Zalyvakha, Visnyk Prykarpat. un-tu. Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Precarpathian National University. Art Studies], Ivano-Frankivsk, VDV CIT, Vol. 12–13, pp. 12–13. (in Ukrainian).

Kosmolinska, N. (2010), “Surprising Flinta: In Search of the New Reality,” available at http://lviv.travel/ua/~1022/poshuk-novoi-realnosti (access September 13, 2017). (in Ukrainian).

Lupak, T. (2013), Development of the Transcarpathian art school in the totalitarian environment, Mizhnar. nauk.-prakt. konf. “Osoba v totalitarnomu suspilstvi: refleksii XXI stolittia” [International scientific-practical conference “Personality in the totalitarian society: reflections of the 21-st century”], Lutsk, June 23–27, 2013, available at: http://liberte.onu.edu.ua/upload/ file/lupak_t.%20ю.%20(2)%20(+).doc. (access September 7, 2017). (in Ukrainian).

Mamardashvili, M. (2000), Moy opyt netipichen [My experience is not typical], Saint-Petersburg, Azbuka. (in Russian).

Mysiuha, B. (2017), “The Eucharist of Ihoria Bodnara”, Zbruch, available at: https://zbruc.eu/node/64924: https://zbruc.eu/node/64924 (access September 13, 2017). (in Ukrainian).

Nebesnyk, I. (2007), Kulturolohiia: Obrazotvorche mystetstvo i khudozhnia osvita Zakarpattia (XXI stolittia) [Culture Studies: Fine Art and Art Education of Transcarpathia (21-st century), Uzhhorod, Publishing House of V. Padiak. (in Ukrainian).

Nekrasova, E. (2002), Mythological constructions in Soviet culture, Almanakh “Studia culturae” [Almanach “Studia culturae”], Saint-Petersburg, Saint-Petersburg philosophic community, no. 2, pp. 179–188.

Pshenychnyi, D. (2011), Sacred inspirations in the legacy of Oleh Minko, VISNYK Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv [Bulletin of Lviv national academy of arts], no. 22, pp. 328 336. (in Ukrainian).

Sydorenko, V. (2008), Vizualne mystetstvo vid avanhardnykh zrushen do novitnikh spriamuvan: Rozvytok vizualnoho mystetstva Ukrainy XX–XXI stolit [Visual Art from the Avant-garde shift to Contemporary tendencies: Development of the Ukrainian art of the 20-th – 21-st century], Kyiv. (in Ukrainian).

Skliarenko, H. (2009), Ukrainian art of the second half of the 20-th century: regional issues and general context (part 1), Studii mystetstvoznavchi [Art Studies], no. 1, pp. 67–78. (in Ukrainian).

Smyrna, L. (2016), “Ukrainian Non-Conformism Art (Part 1),” available at: http://artukraine.com.ua/a/ukrainskiy-misteckiy-nonkonformizm-chastina-1 (access May 23, 2017). (in Ukrainian).

Smyrna, L. Prototendencies of the Ukrainian Non-Conformist art in the 1930’s–1940’s and the sources of the national visual tradition, Suchasne mystetstvo [Contemporary Art], no. 11, pp. 246–258. (in Russian).

Ferents Seman: Zhyvopys yak avtobiohrafiia [Ferents Seman: Painting as Autobiography], Kyiv, Stal, 2005. (in Ukrainian).

Shendarev, N. (2016), “Interpretation of the religious subject in the USSR’s nonofficial art,” Molodezhnyy vestnik Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kul’tury [Youth Bulletin of the St. Petersburg State Institute of Culture], St. Petersburg State Institute of Culture, pp. 119–122. (in Russian).

Yatsiv, R. (2007), Modern raise of the artistic Lviv, Obrazotvorche mystetstvo [Fine Arts], no. 2, pp. 10–11. (in Ukrainian).

Yatsiv, R. (2007), Ukrainske mystetstvo KhKh st.: idei, yavyshcha, personalii [Ukrainian art of the twentieth century: ideas, phenomena, personalities], Lviv, Insitutue of Ethnology. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-26