ПЕЙЗАЖІ АНАТОЛІЯ ПЕТРИЦЬКОГО 1920–1930-Х РОКІВ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ МІСЬКИХ МОТИВІВ У ВІТЧИЗНЯНОМУ ЖИВОПИСІ

Автор(и)

  • Darina Metelnytska Харківська державна академія дизайну і мистецтв, Ukraine

Ключові слова:

пейзаж, камерна лінія, міські мотиви, ліро-епічна лінія, панорамний принцип зображення, декоративізм, умовний колорит, складний колорит

Анотація

У статті проаналізовано пейзажну творчість А. Г. Петрицького 1920–1930-х років. Виявлені особливості еволюції пейзажного живопису художника на основі збережених досьогодні творів. Окреслено особливості впливів різних мистецьких течій на пейзажну модель майстра і взаємозв’язок міських краєвидів Петрицького й театральної декорації. Досліджено основні мотиви у пейзажі художника та різновиди краєвидів митця у межах усталеної в мистецтвознавстві типології.

Біографія автора

Darina Metelnytska, Харківська державна академія дизайну і мистецтв

аспірант кафедри теорії і історії мистецтв 

Посилання

Belichko, Yu., & Pidhora, V. (1982), Kyiv v obrazotvorchomu mystetstvi XII–XX stolit [Kyiv in the fine art of XII–XX centuries]. Kyiv, Mystetstvo. [in Ukrainian].

Butenko, V. (1925), Khudozhnyk A. Petrytskyi [The artist A. Petrytsky], Vsesvit [Universe], no. 21, pp. 19–22. (in Ukrainian).

Habelko, V. (1974), Rezhysery i aktory farb [Directors and actors of colours], Vitchyzna [Homeland], no. 4, p. 224. (in Ukrainian).

Gorbachev, D. (1970), Anatoliy Galaktionovich Petritskiy [Anatoly Halaktyonovych Petrytskyi]. Moscow, Sovetskiy khudozhnik. (in Russian).

Horbachov, D. (1969), Hrim ukrainskoho solovia [The thunder of the Ukrainian nightingale]. Obrazotvorche mystetstvo [Fine art], no. 1, pp. 33–34. (in Ukrainian).

Hryhoriev, S. (1981), Mii uchytel i druh [My teacher and friend], Anatolii Petrytskyi. Spohady pro khudozhnyka: Zbirnyk [Anatoly Petrytskyi. Memoirs about the artist: Collection], compiler L. M. Petrytska, D. O. Gorbachev, Kyiv, Mystetstvo, pp. 55–58. (in Ukrainian).

Drak, A. (1965), Nevhamovnyi shukach [Indefatigable searcher], Radianska kultura [Soviet culture], no. 12, February 14, p. 9. (in Ukrainian).

Drak, A., and Horbachov, D. (1968), Anatolii Halaktionovych Petrytskyi: Kataloh [Anatoly Petrytsky: Сatalogue], Kyiv, Reklama. (in Ukrainian).

Zhuravel, O. (1980), Utverdzhennia realistychnoho metodu v ukrainskomu radianskomu peizazhnomu zhyvopysi 20-kh rokiv [The establishment of the realistic method in the Ukrainian Soviet landscape painting of the 20’s], Obrazotvorche mystetstvo [Fine art], no. 5, pp. 22–24. (in Ukrainian).

Klark, K. (2004). Peyzazh v iskusstve [Landscape in art], translation from English N. Tikhonova, Saint-Petersburg, Azbuka-klassika. (in Russian).

Klymchuk, O. (1970). Svitylnyk nemerknuchoi krasy: Sohodni myne 78 rokiv vid dnia narodzhennia vydatnoho ukrainskoho khudozhnyka A. H. Petrytskoho [Luminaire of Immortal Beauty: Today, the 78-th birthday of the prominent Ukrainian artist A. Petrytskyi]. Moloda hvardiia [The Young Guard], no. 3, January 31, p. 13. (in Ukrainian).

Kuzmin, Ye. (n.d.) Anatolii Petrytskyi [Anatoly Petrytskyi], Kyiv, Archive of the National Art Museum of Ukraine, stock of Ye. Kuzmin, storage unit 28, 28 p. (in Ukrainian, unpublished).

Kuril’tseva, V. and Yavorskaya, N. (1957). Iskusstvo Sovetskoy Ukrainy [The art of Soviet Ukraine], Moscow, Iskusstvo. (in Russian).

Pervomaiskyi, L. (1965), Anatolii Petrytskyi: Pysmennyk pro myttsia [Anatoly Petrytskyi: The writer about the artist], Literaturna Ukraina [Literary Ukraine], February 19, p. 13. (in Ukrainian).

Petrytskyi, A. (1963), Stverdzhuvaty krasu: Rozdumy pro poklykannia khudozhnyka teatru [To claim beauty: Reflections on the calling of the artist of the theater], Vechirnii Kyiv [The Evening Kyiv], no. 97, p. 1. (in Ukrainian).

Vrona, I. (1968), Petrytskyi A. H.: Albom. Zhyvopys. Hrafika. Teatr [Petrytsky A.H.: Album. Painting. Graphics. Theater], Kyiv, Mystetstvo. (in Ukrainian).

Kharchenko, V. and Fohel, Z. (1964), Anatolii Petrytskyi [Anatoly Petrytskyi], Mystetstvo [The Art], no. 3, pp. 30–31. (in Ukrainian).

Khmuryi, V. (1925), Anatol Petrytskyi [Anatol’ Petrytskyi], Nove mystetstvo [The New Art],

no. 1, pp. 8–10. (in Ukrainian).

Kholostenko, Ye, & Shaposhnikov, M. (1934), Do perebudovy obrazotvorchoho frontu. Stenohramy dopovidei y vystupiv na pershomu plenumi Orhbiuro Spilky Radianskykh khudozhnykiv i skulptoriv USRR. 27-XI–2-XII-33 r. [To the rearrangement of the fine front. Transcripts of reports and speeches at the first plenum of the Organizing Bureau of the Union of Soviet Artists and Sculptors of the Ukrainian SSR. 27-ХI-2-ХІІ-33 y.], Kyiv, Mystetstvo. (in Ukrainian).

Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy [Central State Archive-museum of literature and art of Ukraine], fund 237, des. 3, case 47, doc. 1. – Petrytska, L. M. Memoirs, biographical notes about Petrytsky A. G. Writing books, separate sheets. 1970s. – 74 p. (in Ukrainian).

Tsynkovska, I. and Yukhymets, H. (1999), Kyiv ochyma ukrainskykh maliariv pochatku

XX stolittia: Za materialamy albomu “Kyiv” vydavnytstva “Den” [Kyiv in the interpretation of Ukrainian painters of the beginning of XX century: According to the album “Kyiv” publishing house “Day”], Pamiatky Ukrainy [Sights of Ukraine], no. 1, pp. 85–89. (in Ukrainian).

Yatchenko, Yu. (1968), Svit Anatoliia Petrytskoho [The world of Anatoly Petrytskyi]. Kultura i zhyttia [The culture and life], 1968, no. 91, p. 9. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-26