ОБРАЗ НИВИ ЯК СИМВОЛ АРХЕТИПУ ПЕРЕРОДЖЕННЯ У КАНТАТІ МИРОСЛАВА СКОРИКА “ВЕСНА”
Ключові слова:
кантата, архетип Переродження, українська традиція, музичне вираження, засоби музичної виразовостіАнотація
У статті проаналізовано кантату М. Скорика “Весна” як зразок втілення архетипу Переродження, котре обґрунтував К. Г. Юнґ. Закцентовано, що подолання зимових пут, поступове оживання природи, весняне оновлення землі, процвітання та родючість ниви автори прирівняли до поетапного духовно-соціального переродження нації, трактуючи його як вищий, духовно-соціальний рівень вияву архетипу. Визначено кульмінаційні точки драматургічного розвитку для показу процесу суспільного оновлення: соло баритона “Встань, орачу, встань!” у третій частині та контрастні епізоди фіналу – від натхненного розспіву “Дай теплоти”, рішучої теми “Дай і огню”, грізного фугато “Сили рукам дай” до коди-апофеозу “Пута ламать”.Посилання
Drahanchuk, Viktoriia (2016), The Moses archetypes in a musical discourse: the national in reflections of Ivan Franko’s universalism, Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia : Mystetstvoznavstvo [The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University Specialisation: Art Studies], iss. 2 (35), pp. 5–13. (in Ukrainian), available at : http://catalog.library.tnpu.edu.ua/
naukovi_zapusku/mistectvoznavstvo/Must_16_2.pdf (access January 17, 2017).
Kazymyriv, Khrystyna (2016), Earth mythologeme in Ukrainian music in the context of spring theme: the ritual and social aspects, Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia : Mystetstvoznavstvo [The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University Specialisation: Art Studies], iss. 1 (34), pp. 51–58. (in Ukrainian), available at : http://catalog.library.tnpu.edu.ua/
naukovi_zapusku/mistectvoznavstvo/Must_16_1.pdf (access January 28, 2017).
Kalyniuk, N. V. (2010), “Linguostylistic dynamic of the image of the earth in the Ukrainian poetic language”, Thesis abstract for Cand. Sc. (philology), 10.02.01, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, 20 p. (in Ukrainian).
Kyianovska, Liubov (2008), Myroslav Skoryk: liudyna i mytets [Myroslav Skoryk: the man and the artist], Lviv. (in Ukrainian).
Kyianovska, Liubov (2012), Music reading by Franko’s poetry in measurements of modern aesthetics (the examples of works by Lviv composers), Ukraina: kulturna spadshchyna, natsionalna svidomist, derzhavnist, Zbirnyk naukovykh prats [Ukraine: cultural heritage, national identity, statehood, Collected of scientific works], vol. 21, рр. 377–388. (in Ukrainian).
Nemtsovа, L. О. (2017), “Choral Frankiana: sociocultural and genre-stylistic dimensions”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Musical Art), 17.00.03, M. Lysenko Lviv National Music Academy, Lviv, 20 p. (in Ukrainian).
Jung, Carl Gustav (2004). Four Archetypes. Mother, Rebirth, Spirit, Trickster, Translated by R.F.C. Hull, London and New York, Taylor & Francis e-Library. (in English).